Redakcja

(I)

Dokonując porządkujących rozstrzygnięć chcemy zerwać z tradycyjnym, w zasadzie konserwatywnym podziałem pomiędzy sferami prywatną i publiczną.

Czytaj dalej

Redakcja

Dobrodzieju, będę posłuszną, ale proszę o obiad!”

Najbardziej znaną mieszkanką klasztoru karmelitanek wydaje się XIX-wieczna skandalistka, bohaterka brukowych powieści i popularnych pism – Barbara Ubryk, której tragiczna historia wstrząsnęła całą Europą końca XIX stulecia.

Czytaj dalej

Redakcja

Gdy chodzi o duszę myślącą, wyobrażenia są dla niej prawie tym, czym [ dla duszy zmysłowej ] są postrzeżenia. Zależnie od tego, czy [ za ich pomocą ] uznała coś za dobre lub złe — czy nie uznała — ucieka przed nim lub dąży do niego. — Dla tej to racji dusza nie myśli nigdy bez wyobrażenia.

Czytaj dalej

Redakcja

Z jakich elementów składa się Kafkowska maszyna literacka, maszyna pisania i ekspresji?

Czytaj dalej

Redakcja

Czesław Miłosz też się ożenił, jednak to łaknienie „pary” (poetyckiej) niewiele ma z tym ożenkiem wspólnego, choć żona mogła być najlepsza i porozumienie małżeńskie wyśmienite. Mogła być wspaniałą żoną, ale nie była poetą, nie spełniała tej potrzeby „połączenia przeciwieństw” duchowych.

Czytaj dalej

Redakcja

„Czy wy naprawdę sumiennie mniemacie, iż kiedykolwiek Homer, pisząc Iliadę i Odyseję, miał na myśli owe alegorie, w jakie go ustroili Plutarch, Heraklides poncki, Eustatius, i to, co z nich ukradł Policjan? (…) ja bowiem sądzę, iż tak samo nie śniło się o nich Homerowi, jak Owidiuszowi w jego Metamorfozach nie śniło się o tajemnicach Ewangelii (…)”

Czytaj dalej

Redakcja

Pasztetowa... Jak można zapomnieć o pasztetowej!? Ten wspaniały mlaskający dźwięk, gdy wyciskało się ją z białego flaka pokrytego delikatnym rysunkiem oplatujących go żyłek...

Czytaj dalej

Redakcja

1. Gra na rozbicie banku

— Miłość to akt nieistotny, bo powtarzać go można w nieskończoność.

Wszystkie oczy zwróciły się na tego, kto zdołał palnąć aż taką bzdurę.

Czytaj dalej

Redakcja

Na początku chciałem napisać zupełnie inną książkę. Moim celem było podzielić się spostrzeżeniami wyniesionymi z intensywnych badań procesu twórczego w tańcu współczesnym, które w ostatnich latach prowadziłem, głównie w Holandii.

Czytaj dalej

Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information