Czy filmy Godarda można zaliczyć do jakiegoś określonego gatunku? Czy twórca, który zaczął karierę filmową od rozmontowania podziałów gatunkowych przez nieortodoksyjne, czasem zupełnie wywrócone użycie form, stworzył coś w rodzaju własnego gatunku?

Czytaj dalej

Kiedy Godard po raz pierwszy sformułował coś, co dziś można by uznać za jego estetyczne credo? Najprawdopodobniej w tekście poświęconym Jeanowi Renoirowi – jednemu z mistrzów pokolenia Nowej Fali – który Godard jako młody krytyk filmowy zamieścił w Cahiers du cinéma. „Sztuka i teoria sztuki zarazem.

Czytaj dalej

Jestem filozofem, choć czasem czuję, że filozofowie oraz naukowcy mogą mną gardzić.

Jean-Luc Godard

Czytaj dalej

Słowa i obrazy. Jaki rodzaj relacji łączy ze sobą słowa i obrazy w filmach Godarda? W jednym z esejów poświęconych kinu Frederic Jameson stwierdził, że francuski reżyser tworzy filmy postmodernistyczne, ponieważ „funkcjonują one jako czysty tekst”1.

Czytaj dalej

Filmowanie literatury. Świat filmów Godarda jest światem niemal idealnego formą upowszechnienia czytelnictwa. Bohaterowie posiadają swoje ulubione książki, czytają w wolnej chwili, wielu zapisuje swoje refleksje w notatnikach, których występowanie na ekranie mogłoby się ułożyć w alternatywną historię tej twórczości.

Czytaj dalej

Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information