26 Marca 2011 roku Trade Union Congress (TUC), zrzeszający dziesiątki central związkowych w Wielkiej Brytanii, powiązany z brytyjską Partią Pracy, organizuje ogromny marsz sprzeciwu wobec programu cięć w wydatkach publicznych wdrażanego przez rząd Davida Camerona. Marszowi będą towarzyszyć strajki w zakładach pracy i okupacje uniwersytetów.

Czytaj dalej

Chciałbym postawić coś w rodzaju hipotezy, abyśmy postrzegali zagadnienie uniwersytetu przez pryzmat przecinających go napięć i sprzeczności. Jak zdążyło już wskazać kilka osób uczestniczących w dyskusjach Edu-factory, owe sprzeczności mogą zostać ogólnie opisane poprzez wskazanie na sposób, w jaki uniwersytet jest zarówno umiejscowieniem dóbr wspólnych oraz przestrzenią cyrkulacji wiedzy jak i neoliberalnej restrukturyzacji.

Czytaj dalej

Jeffrey Williams, pisząc o pedagogice długu, poddał analizie amerykański system finansowania studiów. Podstawową przesłanką do mówienia o podobnej pedagogice w Polsce jest funkcjonowanie systemu kredytów studenckich także w tym kraju.

Czytaj dalej

Kredyty studenckie są dla ponad połowy studiujących na wyższych uczelniach nowym paradygmatem finansowania studiów. W skutek tego, dług studencki jest lub wkrótce będzie nowym paradygmatem życia w okresie wczesnej i średniej dorosłości.

Czytaj dalej

[Skrót tekstu Prekariat – globalny proletariat w epoce pracy niematerialnej [w:] J. Sokołowska (red.), Robotnicy opuszczają miejsca pracy, Łódź 2010 - opublikowany online 1 III 2011]
Pełny tekst w języku polskim i angielskim: tutaj

Czytaj dalej

Polskie portale w ostatnich dniach obiegły poważnie brzmiące tytuły artykułów: „17 lutego wielki protest studentów”, „Studenci szykują się do protestu”, „Studenci wyjdą na ulice!”. Również Facebook huczał informacjami o sprzeciwach wobec reformy szkolnictwa wyższego proponowanej przez ministrę Barbarę Kudrycką.

Czytaj dalej

Podobnie jak na całym świecie, również w Grecji uniwersytet jest istotnym czynnikiem w regulacji mobilności młodzieży. Młodzi ludzie marzący o dobrym życiu czy karierze, uczą się ciężko w liceum, by dostać się na upragnioną uczelnię. Następnie żądają dyplomu i godnej pracy.

Czytaj dalej

Określenie instytucji edukacyjnej mianem fabryki ma swoją długą historię. Marks na kartach Kapitału, próbując dostarczyć obrazowych przykładów tego, że praca w warunkach produkcji kapitalistycznej nie jest tylko wytwarzaniem towarów, a polega przede wszystkim na wytwarzaniu wartości dodatkowej dla kapitalisty, sięga po przykład ze sfery produkcji niematerialnej.

Czytaj dalej

Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information