Afrykańskie korzenie UFO

Anthony Joseph / Książka

W gorącej i hedonistycznej atmosferze Toucan Bay, karaibskiej enklawy na planecie Kunu Supia, z pustyni powraca legendarny szmugler syntetycznej melaniny Joe Sambucus Nigra. Za głowę dilera wyznaczono nagrodę, a w portowym burdelo-barze „U Houdiniego” czeka na niego gromada wrogów, w…

Historie o ludziach z wolnego wybiegu. Pasty i skity

Sławomir Shuty / Książka

"Historie o ludziach z wolnego wybiegu. Pasty i skity" to pierwszy sezon serialu dokumentującego zielone wieloświaty. Wchodzimy w butach w życie społeczności przemasowionej bez zastanowienia w trakcie jej upadku z kosmicznego drzewa braku czasu i empatii. Zaludniające zielony mixkosmos hominidy…

Zaczarowany uber

Zenon Sakson / Książka

***Zrodzone z podziemia psychoaktywne bajdy tajemniczego geniusza, którego tropem idą tylko prawdziwi dzicy detektywi literatury polskiej. Zaszyfrowany anty-jaszczurzy przekaz, literackie mołotowy rzucone ku chwale Santa Muerte. Meskalina kipi w garczku, ciało zabitego Buddy gnije na trakcie z Polski do Meksyku,…

Niż

Maciej Topolski / Książka

Niż Macieja Topolskiego to zbiór próz poetyckich zawierających elementy eseju i reportażu, a poświęconych pracy kelnerskiej. Książka została podzielona na pięć części, w których autor porusza kolejne aspekty pracy w gastronomii. Od rekrutacji przez kontakt z klientem po problematyczne relacje…

Pokolenie wyżu depresyjnego

Michał Tabaczyński / Książka

Depresyjne przebudzenia, poranny szczyt depresji, depresyjna droga do pracy, sama praca – jeszcze bardziej depresyjna. Depresyjne samochody i depresyjne korki, w których te samochody beznadziejnie tkwią. Depresyjna literatura i muzyka depresji w tle. Depresyjne kolacje i przedsenne miłosne uniesienia naznaczone…

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce

Piotr Marecki, Tomasz Tdc Cieślewicz / Książka

Obecnie, gry komputerowe produkowane w Polsce stanowią jedną z najbardziej na świecie rozpoznawalnych marek. Jak jednak wyglądały początki rodzimego gamedevu? Czy wszyscy twórcy gier się do nich dziś przyznają? Jaki był wpływ demosceny na gry? I co autorzy gier z…

Nauka i praca

Aleksandra Waliszewska / Książka

Album Aleksandry Waliszewskiej. Aleksandra Waliszewska - lubi wydawać albumy.   Dear Customer! If you want to order the book and have it shipped abroad, please contact us at dystrybucja@ha.art.pl

Dropie

Natalka Suszczyńska / Książka /

W Polsce, w której wysokie czynsze, niskopłatna posada w bankomacie, gadające ptaki, uchodźcy z krajów Beneluksu oraz psy upijające się w tawernach są na porządku dziennym, dziewczyna o refleksyjnej naturze mierzy się z wejściem w dorosłość.

Gigusie

Gigusie / Książka

Jakub Michalczenia ma znakomity zmysł obserwacji, co dla prozaika realisty jest ogromnie istotne. Świat, który opisuje, jest prawdziwy i wiarygodny, czytelnik nie ma wątpliwości, że to wszystko prawda, że tacy ludzie istnieją i takie jest ich życie.Kazimierz Orłoś  To nie…

Dziwka

Dziwka / Książka

Weronika pada ofiarą zbrodni ze szczególnym okrucieństwem. Jej przyjaciółka Mery wraca do znienawidzonego rodzinnego miasta, by znaleźć mordercę. Jednak gdy słowo "ofiara" przeplata się z "dziwka" łatwo zgubić  właściwy trop. *** Śmierć Weroniki jest przedwczesna, tragiczna i wielce zagadkowa. Prywatne…

Turysta polski w ZSRR

Turysta polski w ZSRR / Książka

Jeśli pół życia się zmyśliło, a resztę przegapiło, to można zawrócić do ostatniego wyraźnego obrazu w pamięci i od niego zacząć jeszcze raz. Nawet jeśli tym obrazem jest Związek Radziecki. Po wyjściu ze szpitala psychiatrycznego trafiłem na przewodnik po ZSRR,…

Psy ras drobnych

Psy ras drobnych / Książka

Bohaterka: pacjentka (lat 28) depresyjna, bezczynna, zalegająca w łóżku, wycofana z relacji towarzyskich, przyjęta do szpitala psychiatrycznego z powodu pogarszania się stanu psychicznego i nadużywania leków. Cechuje ją postępująca apatia, spadek energii z zaleganiem w łóżku, utrata zainteresowań, gorsze skupienie…

Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2013 JoomlaWorks Ltd.

Arkadiusz Wierzba - Raport z oblężonej bani (3)

Redakcja

Vida LocalTym, co stanowi o atrakcyjności Vida Local, jest przede wszystkim poddanie literackiego instrumentarium działaniu nowoczesnych narkotyków. Pułka zaprzęga do tego zadania całą swoją niezwykłą wyobraźnię językową i roznosi mówiące „ja” na strzępy.

Należy podkreślić raz jeszcze, że niezborne fragmenty nie są zabawą w „zapis automatyczny” pod wpływem dragów. Pułka selekcjonuje i retuszuje owe strzępy (nie niwelując przy tym wrażenia bełkotliwości), wydobywa chybotliwe kształty, sensowne (w ramach różnych racjonalności i estetyk) całostki: aforyzm, piosenkę, litanię, kazanie, dialog (wszystkie te gatunki przewijają się w narracji Vida Local) lub różne języki (zwłaszcza rejestry żywej polszczyzny).

Podobnie z „szumami” i „błędami” postępuje np. Łukasz Podgórni (któremu błędnie przypisuje się wyłącznie destrukcyjne zamiary wobec języka). Monitorując lingwistyczną i wizualną pracę maszyny (komputera, programu), wychwytuje i modeluje frapujące językowe dziwactwa w oparciu o własną intuicję poetycką. Nie ma tu mowy o żadnym automatyzmie lub przypadku, skoro wciąż kluczową rolę odgrywa – parafrazując Wojaczka – decyzja piszącej dłoni.

Językowe strzępy przywołują na myśl „gałązki i sznureczki” – metaforę, którą Kopkiewicz posłużyła się do opisu projektu poetyckiego Pułki. W ujęciu Aldony „gałązkami” lub „sznureczkami” są pojedyncze, zamknięte, gotowe koncepty poetyckie, pozbawione jednakże zasady je organizującej. Nie jest i nie może nią być nawet poetyka Pułki, bo autor Vida Local „własnego, rozpoznawalnego tonu” nie zdobył. To, co na pierwszy rzut oka wydaje się zbyt dziwaczne (bo nie pozwala się uzgodnić w ramach jakiegoś ciągu asocjacji dostępnego wyobraźni czytelnika), uznać należy za dowód poetyckiej niedojrzałości Pułki (nie czyniąc mu z tego powodu zarzutu, bo był zbyt młody).

Nadmiar szumów może zniechęcać do podążania za rozwojem narracji Vida Local, tak jak nadmiar językowej ekstrawagancji utrudnia, toutes proportions gardées, lekturę Finnegans Wake. „Trudna muzyka napędza ten kołowrotek, trudna muzyka sponsoruje odcinek” [VL 19]. Wysiłek ten jest udziałem zarówno czytelnika, jak i narratora, który – zgodnie z pokrętną logiką rozchybotanej wyobraźni – na przemian konstruuje i staje się obiektem wielogłosowego hałasu w swojej głowie. Nie jest to jednak efekt „niedojrzałości”, jak chce to widzieć Kopkiewicz, tylko konsekwentna realizacja eksperymentu, któremu Pułka poddał swoje „piszące ciało”. Eksperymentu, który zaowocował m.in. tą niebanalną książeczką.

*

Tadeusz Pióro, naśladowany ponoć przez autora Rewersu, wygrał w oczach Aldony Kopkiewicz jako mistrz, którego uczeń nie był w stanie doścignąć. Powiedzmy, że to kwestia gustu, by nie pastwić się nad dokonaniami Pióry, bo nie o nim tu dziś mowa. Zgadzam się, że Pióro stanowi jakiś punkt odniesienia w ramach intertekstualnych aluzji w twórczości Pułki, ale z pewnością nie jest to kontekst zasadniczy. Pułka często pisał wiersze „zszywając” je z pojedynczych słów lub obrazów z dostępnych mu pod ręką tomików poetyckich i retuszując całość w obrębie wybranego rytmu, gatunku lub konceptu (rozwijanego nierzadko alla prima, w obecności takiej, czy innej widowni). Był też świetnie oczytany w najnowszej poezji, więc nie powinniśmy przykładać tak ogromnej wagi do pojedynczych „odkryć” (dosłownych cytatów i cytacików). Ciekawsze wydaje mi się w szkicu Kopkiewicz zestawienie omawianej prozy z tradycją podobnych do Vida Local eksperymentów:

Pułka odwołuje się niby do Rimbaudowskiego rozprężania zmysłów i zachęca do wspomagania lektury narkotykami, w efekcie zaś dostajemy coś, co próbuje przebić szaleństwa Lautréamonta, Rimbauda, Roussela i Szpindlera. Sama nie wiem, może ja po prostu się na tę jazdę nie łapię. (…) Zachęcam do konfrontacji z tym tekstem na własną rękę, po prostu nie zamierzam udawać, że rozumiem, co się tam dzieje.

Dobrze pamiętam znakomitą i entuzjastyczną recenzję autorki z tomu Szpindlera Oko chce bardziej, niż chce tego wątroba (wyd. Korporacja Ha!art, Kraków 2012). Przy ponownej lekturze uderzyło mnie, że Kopkiewicz ceni Szpindlera za to, za co mogłaby cenić także Pułkę. We wspomnianej recenzji pisze przecież: żewarto zmierzyć się z tak daleko posuniętym szaleństwem. W końcu niezbyt często mamy okazję zajrzeć za drugą stronę lustra.” (Po drugiej stronie lustra, dwutygodnik.com, nr 39/2010).

Też tak sądzę, zwłaszcza że to nie „szaleństwo” (jako wartość sama w sobie) decyduje o klasie i Szpindlera, i Pułki, ale językowa wirtuozeria, z jaką konstruują obiekty tekstowe. O randze Vida Local decydują wartości stricte literackie, w tym: świetne parodie i pastisze świadczące o niezwykłym talencie stylizacyjnym Pułki, ironiczne zagrania (często błyskotliwe wycelowane w konkretny obiekt lub problem), którym towarzyszy absurdalny humor – wszystko to ukryte w „odpryskach sensu” i wynikające z umiejętności autora, dla którego narkotyki stanowiły przede wszystkim przygodę estetyczną i poznawczą. Nie każdy „naćpany” staje się Pułką, bo nie każdy bełkot jest literaturą.

 

Deliriografia

Wykaz substancji użytych w procesie lektury i konstrukcji niniejszego szkicu.

  1. Korut

  2. Alkohol etylowy

  3. Psylocybina

  4. LCD-25

  5. 4-MMC

  6. 4-MEC

• • •

Czytaj także:

• • •

Arkadiusz Wierzba (1985) – absolwent polonistyki UJ, studiował również filozofię (PAT) i informatykę (UEK), krytyk, tłumacz języka czeskiego i słowackiego, ghostwriter, webmaster. Interesuje się czeską kulturą, polską poezją, mezaliansem literatury i nowych mediów, rynkiem książki elektronicznej i filozofią nauki. Przełożył powieść Szaman Egona Bondy’ego (Ha!art, Kraków 2012). Urodzony w Prudniku, większość świadomego życia spędził w Krakowie. Obecnie mieszka w Pradze.

• • •

Więcej o książce Vida Local Tomasza Pułki w katalogu wydawniczym Korporacji Ha!art

Vida Local w naszej księgarni internetowej

• • •

CZYTAJ FRAGMENT KSIĄŻKI

Online za darmo

ha-art-55-3-2016
Numer specjalny: DANK MEMES

Ha!art 55 3/2016

Numer specjalny: DANK MEMES W środeczku: Ahus, Mateusz Anczykowski, Cichy Nabiau, Cipasek, Czarno-biały Pag, Ewa Kaleta, Princ polo, Top Mem, Przemysław...Więcej...
literatura-polska-po-1989-roku-w-swietle-teorii-pierre-a-bourdieu
Nadrzędnym celem projektu był naukowy opis dwudziestu pięciu lat rozwoju pola literackiego w Polsce (1989–2014) i zachowań jego głównych aktorów (pisarzy...Więcej...
bletka-z-balustrady
Bletka z balustrady to ciąg zdarzeń komponujący cyfrowy wiersz. Algorytm opiera się na ramie syntaktycznej utworu Noga Tadeusza Peipera, z którego zostały...Więcej...
rekopis-znaleziony-w-saragossie-adaptacja-sieciowa
Dzięki umieszczeniu arcymistrzowskiej prozy hrabiego Potockiego w cyfrowym otoczeniu, czytelnik otrzymuje gwarancję świeżej i pełnej przygód lektury....Więcej...

Czasopismo

ha-art-59-3-2017

Ha!art 59 3/2017

Literatura amerykańska XX i XXI wieku, o której nie mieliście pojęcia Autorki i autorzy numeru: Sandy Baldwin, Charles Olson, Piotr Marecki, Araki Yasusada, Shiv Kotecha, Lawrence Giffin, Kenneth...
Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information