Ha!wangarda 2019

2-4 października 2019

Festlab Ha!wangarda to platforma dla twórczości eksperymentalnej. Ha!wangarda to MEDIA ART SHOW oraz warsztaty.

1. MEDIA ART SHOW
W ramach Media Art Show prezentujemy nowe polskie projekty tekstowe, w których dużą rolę ogrywa aspekt medialny, technologiczny. Utwory takie nazywamy technotekstami. W tym roku są to m.in. książka z rozszerzoną rzeczywistością, pendrive jako nośnik dzieła literackiego, literacka gra na Atari, dank memy czy instalacja wykorzystująca retro sprzęt (komputer Commodore-64 i kamery VHS). Wydarzeniem MEDIA ART SHOW jest koncert muzyki chiptune na konsolach  NES/Famicom/Pegasus w wykonaniu Chip Jockeya.

2. WARSZTATY
W tym roku przygotowaliśmy warsztaty literackie z zakresu sztucznej inteligencji, pisania botów na Twitterze, gier tekstowych na Atari oraz teledysków do wierszy. Warsztaty odbywają się w dniach 2-4 października (zapisy: piotr.marecki@ha.art.pl)

 

2-4 października 2019, Ha!wangarda 2k19


4 października
Cafe Szafe, Felicjanek 10

19.30–23:00 MEDIA ART SHOW

1. Chip Jockey - Scalakowa Podróż - koncert muzyki chiptune (koncert muzyki chiptune na konsolach Nintendo)
2. Krzysztof Pietrala, Grzegorz Kaliszuk, Łukasz Neumann CiumCiumTV – maszyna do podglądania (instalacja)
3. Marcin Borkowski „Pendrive znaleziony w trawie” (literatura elektroniczna)
4. Kaz, Pin, Tbxx, Maro, "Deszczownik" (premiera literackiej gry na komputerze Atari)
5. Michalina Mosurek, PiT – we wnętrzu sensu i bezsensu pojąć improwizowane przygody Pytona i Trąbki
6. Jakub Woynarowski, Jan K. Argasinski, "Stilleben" (książka z rozszerzoną rzeczywistością)
7. Antoni Skrzyniarz,Franek Dąbrowa, Filip D. Matwiejczuk - jeden za wszystkich, wszyscy za jednego.,.. – prowadzenie peja w późnym kapitalizmie……

4 października
Restart Szeroka, Szeroka 7 (wydarzenie towarzyszące)

Przez cały wieczór publiczność będzie miała okazję zagrać w nową literacką grę "Deszczownik" (2019) na oryginalnym komputerze Atari 


MEDIA ART SHOW

1. Chip Jockey - Scalakowa Podróż - koncert muzyki chiptune (koncert muzyki chiptune na konsolach Nintendo)

"Scalakowa Podróż" to krótki, lecz treściwy koncert przygotowany specjalnie na Ha!wangardę przez polskiego muzyka o pseudonimie Chip Jockey. Jego zadaniem będzie za pomocą swoich utworów oprowadzić słuchaczy po świecie NESowej muzyki - od jej początków składających się z nut na jednym chipie do dzisiejszych czasów, gdzie wszystko jest możliwe i wszelkie limity są łamane.

Chip Jockey jest polskim twórcą muzyki typu chiptune na NES/Famicom/Pegasus, który zajmuje się zabawą oraz eksperymentowaniem z chipami muzycznymi - ich łączeniem i wydobywaniem z nich brzmienia łamiącego limity starych konsol.

2. Krzysztof Pietrala, Grzegorz Kaliszuk, Łukasz Neumann CiumCiumTV – maszyna do podglądania (instalacja)
Zapuści żurawia do zakazanego pokoju osiedlowej wypożyczalni kaset video - tylko z dowodem osobistym lub pierwszym zarostem. Poprosi kolegę. W domu zaserwuje coś z karty pamięci. Żywą sypialnię na patelni. Zapuka w srebrne okienko: „Uchyl zazdrostek, bo róże zwiędną”. CiumCiumTV to podejrzany wojaż voyeur'a. Na styku analogu i cyfry. Na VHS, C=64, smartfon, bit i tekst.

3. Marcin Borkowski „Pendrive znaleziony w trawie” (literatura elektroniczna)
„Pendrive znaleziony w trawie” to z jednej strony zagadka detektywistyczna, z drugiej - próba szukania granic rozrywki komputerowej. Gracz dostaje do ręki pendrive, znaleziony podczas oględzin miejsca w którym być może doszło do przestępstwa, ale nie jest jasne ani czy przestępstwo rzeczywiście miało miejsce, ani czy pendrive miał z nim jakikolwiek związek. Wszelkich wskazówek, pytań i odpowiedzi na nie trzeba szukać na pendrivie. O dziwo większość niezbędnych narzędzi każdy z nas ma zainstalowane na komputerze, czasem nawet nie zdając sobie z tego sprawy. PDZWT wymyślił i wydał w 2018 roku Marcin Borkowski.

Marcin Borkowski, rocznik '62, warszawiak. Polski programista i dziennikarz prasowy zajmujący się tematyką gier komputerowych. W latach 1988–1992 pracował w czasopiśmie „Bajtek”, a następnie przez cztery lata pełnił funkcję redaktora naczelnego magazynu „Top Secret”. W latach 1997–1999 felietonista w magazynie „Gambler”. Od 2015 roku felietonista i współpracownik czasopisma „Pixel”. Autor pierwszej polskiej gry przygodowej (wydanej w 1986 r. na ZX Spectrum „Puszki Pandory”) oraz zbioru opowiadań „Odwlekane porządki”.


4. Kaz, Pin, Tbxx, Maro, "Deszczownik" (premiera literackiej gry na komputerze Atari)
Cywilizacja książki ginie w płomieniach. Litery, niczym deszcz z chmury, spadają na ziemię i są pochłaniane przez ogień. Masz szansę ochronić cywilizację liter za pomocą
parasola wyciągniętego z ognia przez zmutowanego kotoszczura. Kotoszczur to dziwaczny stwór, który uwielbia czytać książki. Książki to zaledwie pojemniki
na litery, na słowa, na zdania, ale kotoszczura książki rozbawiają, złoszczą, denerwują, pocieszają, uczą, a niektóre tylko marnują jego czas, bo czytając je niczego nie odczuwa.
W grze dostępne są fragmenty tekstów z książek spalonych w Gdańsku, które ukazują się na górze ekranu. Spadają w dół, w kierunku ognia. Gracz steruje kotoszczurem z
parasolką, którą może kierować litery w bezpieczne miejsca na ziemi. Punkty otrzymuje się za litery, które przetrwały.

5. Michalina Mosurek, PiT – we wnętrzu sensu i bezsensu pojąć improwizowane przygody Pytona i Trąbki
Książka obrazkowa zatytułowana PiT – we wnętrzu sensu i bezsensu pojąć improwizowane przygody Pytona i Trąbki, opowiada o absurdalnym świecie, przez który przepędzani są dwaj bohaterowie. Bardzo niewiele od nich zależy, Pyton jest wężem, który uciekł z prywatnej hodowli latem 2018 roku i szukało go pół Polski. Trąbka to  jazzman, który ma jakiegoś pecha, i obydwaj muszą brnąć do przodu. Inspiracją ich przygód są lokalne historie ze wsi podkrakowskiej, które łączą się z wydarzeniami ze świata. Czytając książkę cały czas słyszymy muzykę graną przez trębacza, dlatego jej format nawiązuje do płyty CD. Do książki należy podchodzić z dystansem, jest ona: mała, ironiczna i narysowana przez Michalinę Mosurek z Przegini – trzy plusy i żadnego minusa.

Michalina Mosurek (ur. 1994) – skończyła Grafikę na ASP w Krakowie, lubi rysować i projektować, gra na klarnecie w Orkiestrze Dętej w Przegini, która w 1967 zajęła I miejsce na Festiwalu Orkiestr Dętych OSP w Sławkowie. Jej projekty książek oraz ilustracje były prezentowane na licznych wystawach i konkursach o randze krajowej i międzynarodowej, dyplom zrealizowany w Pracowni Książki pt. "PiT" dostał nagrodę Prezydenta Miasta Sopotu. 

6. Jakub Woynarowski, Jan K. Argasinski, "Stilleben" (książka z rozszerzoną rzeczywistością)
Termin „Stilleben”, zapożyczony z obszaru sztuk wizualnych, oznacza dosłownie „ciche życie”, ale również „martwą naturę”. Projekt pod tym tytułem, zrealizowany przez Jakuba Woynarowskiego i Jana K. Argasińskiego w ramach laboratorium twórczego programowania UBU Lab na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, stanowi posthumanistyczną opowieść o domowym wnętrzu, traktowanym nie tyle jako funkcjonalna „maszyna do mieszkania”, co raczej niesamowity „gabinet osobliwości”. Przyswajając poszczególne warstwy wizualnego tekstu odbiorca pozostaje w stałym ruchu między dostrzegalną powłoką i niewidoczną podszewką świata przedstawionego, uczestnicząc tym samym w jego utajonym „cichym życiu”. Interaktywna, wirtualna wystawa „Stilleben” powstała zarówno w wersji stacjonarnej, jak i mobilnej; naturalnym dopełnieniem projektu VR zrealizowanego w laboratorium jest narracyjny artbook, wzbogacony o elementy „rzeczywistości rozszerzonej”.

Jan K. Argasiński (ur. 1985) adiunkt w Zakładzie Technologii Gier; Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie (Polska). Zajmuje się przetwarzaniem afektywnym (affective computing), projektowaniem i tworzeniem gier, poszerzoną i wirtualną rzeczywistością.

dr Jakub Woynarowski (ur. 1982) – interdyscyplinarny artysta, niezależny kurator, designer i ilustrator. Absolwent i wykładowca ASP w Krakowie. Twórca opowieści graficznych, artbooków, wideo oraz animacji. Realizuje projekty z pogranicza teorii i praktyki wizualnej. Autor koncepcji artystycznej wystawy w Pawilonie Polskim podczas 14 Międzynarodowego Biennale Architektury w Wenecji (2014). Laureat Paszportu Polityki (2015) w kategorii sztuk wizualnych. Swoje prace prezentował m.in. w Fondazione Memmo w Rzymie, Kunsthal Extra City w Antwerpii, MeetFactory w Pradze i MSN w Warszawie.

7. jeden za wszystkich, wszyscy za jednego.,.. – prowadzenie peja w późnym kapitalizmie……
Tak się na to mówi, „pej” (fanpejdż →fanpej → pej). Na pej się wstawia obrazki i pisze. W Polsce często się pisze na peju (to dlatego, bo twitter nie jest taki modny?). My prowadzimy pej. Powiemy jak to jest w naszym przypadku i trochę też wymienimy naszych obserwacji na temat tego, jak to jest ogólnie, czym się peje różnią między sobą i w jaki sposób są podobne. Opowiemy jak wyglądają odbiorcy treści z fanpeja, o stosunkach między adminami i innymi stronkami. Do tego obserwacje na temat form przesyłanych przez peje treści, ich odbioru oraz ewentualnych skutków. To nie będzie pogadanka o memach (a zwykle to się tak kojarzy, że jak pej, to jest prowadzony przez „„„„memiarzy”””” i robi się na nim „„„„memy””””), ale trzeba będzie o nich wspomnieć, bo wokół tematu narosło trochę farmazonów. Do tego będzie muzyczka, prezentacja multimedialna i takie wygłupy dziwaczne i śmieszne. Właściwie ciekawsza będzie część z muzyczką i wygłupami. Nie zamierzamy podawać nazwy naszego peja w opisie, sami go znajdziecie.
Admini peja:
Antoni Skrzyniarz – Rocznik 1999. Kolega Filipa, ex-Bąbel, "DJ Raper"...patointelektualistów TEGO miasta. Ostatnio na kwasie zmierzył sobie temperaturę. Student WSRH.
Franek Dąbrowa – rocznik 1999. Aktywista społeczny członek pierwszej kadencji rady dzieci i młodzieży przy minister edukacji narodowej, wieloletni fan zespółu Skaldowie, kolega Filipa. Obecnie Student Wyższej Szkoły Robienia Hałasu.
Filip D. Matwiejczuk – rocznik 1996. Publikuje p*ezję, prozy i krytykę literacką w różnych pismach. Inicjał „D.” oznacza „Domino”, ale może też znaczyć „Dupa” itp. Jest Filipem. Student WSRH.
Antoni Skrzyniarz,Franek Dąbrowa, Filip D. Matwiejczuk


WARSZTATY

1. Tomasz Cieślewicz, GRY TEKSTOWE
W ramach warsztatu uczestnicy poznają zasady powstawania programowanych gier tekstowych, budowy fabuły, postaci, interakcji. Uczestnicy podczas warsztatów oraz w ramach zadań domowych wspólnie piszą grę tekstową. Gra powstaje w języku Basic.
Na warsztaty zapisujemy się, wysyłając e-mail na adres piotr.marecki@ha.art.pl w treści [GRY TEKSTOWE. WARSZTATY]. Deadline: 1 października. Ilość osób ograniczona (max. 10 osób)
Warsztaty odbędą się w UBU lab, ul. Łojasiewicza 4, p. 2.120 w dniach 2, 3, 4 października 2019 w godzinach 16.30-18.00
Warsztaty są bezpłatne, uczestnicy proszeni są o zabranie własnych laptopów!

2. Jan K. Argasiński SZTUCZNA INTELIGENCJA
Na A.I. jest hype. Wszyscy, wszystko robią za pomocą inteligentnych urządzeń, inteligentnych rozwiązań. Dla wielu z nas wyznacznikiem inteligencji jest jednak możliwość twórczości. Czy maszyna (albo Maszyna) może stworzyć coś sama? Co to w ogóle znaczy "sama" w tym wypadku?
W ramach naszych warsztatów zbudujemy sobie kilka bardzo prostych "inteligentnych" rozwiązań generujących teksty od zera. Zaczniemy od prostego mieszania zmiennymi i dodając zależności statystyczne stworzymy utwór z użyciem łańcuchów Markowa. Zobaczymy jak to jest samodzielnie pisać skrypty i jaka logika stoi za tym procesem. Porozmawiamy o sztucznej inteligencji nowszej generacji (i dowiemy się dlaczego "nowszą" wypada pisać w cudzysłowie), spróbujemy użyć którejś ze współczesnych metod z repertuaru uczenia maszynowego. Kto wie, dokąd nas to zaprowadzi?
Zajęcia mające formę eksperymentalnego warsztatu i skierowane są raczej do osób, które zainteresowane są rożnymi wymiarami twórczości lecz nie miały do tej pory styczności z zapleczem kreatywnego programowania. Nie umiesz/boisz się programować? Przyjdź do nas.
Z przyczyn logistycznych od uczestników warsztatów wymagamy przyniesienia własnych komputerów - PC lub MAC z w miarę aktualną wersją windowsa, macosa lub linuxa. Działać będziemy przy użyciu języka Python (głównie, ale może nie tylko). Paczki z materiałami zostaną przesłane do zapisanych na warsztaty osób kilka dni przed zajęciami. Dodatkowo na miejscu zapewniamy kawę, herbatę i wifi (ale jak przyniesiecie własny kubeczek to nie będziecie musieli używać naszych).
Warsztaty odbędą się w UBU lab, ul. Łojasiewicza 4, p. 2.120 w dniach 2 i 3 października 2019 w godzinach 19.30-21.00.
Na warsztaty zapisujemy się, wysyłając e-mail na adres argasinski@gmail.com w treści [SZTUCZNA INTELIGENCJA. WARSZTATY]. Deadline: 1 października 2019. Ilość osób ograniczona (max. 10 osób)
Warsztaty są bezpłatne, uczestnicy proszeni są o zabranie własnych laptopów!


3. Piotr Marecki, LITERACKIE BOTY
Twitter to obecnie jedno z najważniejszych mediów służących do komunikacji. Znacząca ilość informacji Twittera generowana jest przez boty (skrót od: "robot"). Boty Twittera tworzą informację, odpowiadają na pytania, reagują na odpowiedzi etc. Niezwykle trudno jest odróżnić wypowiedź robota od wypowiedzi człowieka. Jak wyliczono Donald Trump kilkadziesiąt razy cytował boty w swoich wypowiedziach.
Boty są używane także przez twórców do różnego rodzaju wypowiedzi.
W ramach warsztatów uczestnicy poznają zasady działania botów Twittera i nauczą się tworzyć własne boty.
Na warsztaty zapisujemy się, wysyłając e-mail na adres piotr.marecki@ha.art.pl w treści [LITERACKIE BOTY. WARSZTATY]. Deadline: 1 października. Ilość osób ograniczona (max. 10 osób)
Warsztaty odbędą się w UBU lab, ul. Łojasiewicza 4, p. 2.120 w dniach 2 i 3 października 2019 w godzinach 18.00-19.15
Warsztaty są bezpłatne, uczestnicy proszeni są o zabranie własnych laptopów!


4. Paweł Harlender TELEDYSKI DO WIERSZY
Warsztaty o charakterze intermedialnym, mające na celu zapoznanie uczestników z różnymi technikami łączenia słowa z dźwiękiem i obrazem. Wspólnymi siłami napiszemy i przeczytamy wiersz, a następnie stworzymy do niego wizualizację. Przebadamy różne techniki artystyczne, zaimprowizujemy przestrzeń wymiany doświadczenia. Kluczowe kategorie: kolaż, zabawa, surrealizm, sen, alogiczność, aleatoryzm, kolektywność. Warsztaty mają formułę niedomkniętą, co oznacza, że nikt nie wie na sto procent, co się wydarzy w trakcie, a prowadzący pozostanie otwarty na inicjatywy i interakcje. Program prezentuje się:
2 PAŹDZIERNIKA: zobaczymy kilka przykładów teledysków wierszowych – wierszy udźwiękowionych i zwizualizowanych, następnie – bazując na różnych technikach syntetyzowania magmy słownej – napiszemy wspólnie utwór. W trakcie procesu nie powinno zabraknąć kolażu, żartu, ostrych cięć, zagadek, ślepych zaułków, pytań bez odpowiedzi. Zastanowimy się, gdzie leżą pomysły na wiersz, jak zacząć, jeśli chce się coś skrobnąć; opowiemy sobie, jak czerpać garściami z codzienności.
3 PAŹDZIERNIKA: dzionek multimedialny – zastanowimy się, na ile różnych sposobów można przeczytać wiersz, który stworzyliśmy poprzedniego dnia. W końcu – korzystając z wachlarza głosów znajdujących się wśród nas – nagramy wokalizację naszego utworu (bez obaw, kompetencje wokalne nie są wymagane, postaramy się jednak wydobyć z naszych gardeł jak najwięcej), ostatecznie – przygotujemy materiały wizualne, które posłużą do stworzenia teledysku.
4 PAŹDZIERNIKA: prezentacja efektów warsztatów, czyli teledysku wierszowego, podsumowania, wnioski, powiemy sobie, z czego jesteśmy zadowoleni, a co byśmy poprawili; jednym słowem – biesiada.
Wymagania: dobrze będzie, jeżeli przyniesiecie ze sobą sprzęt nagrywający w postaci smartphone’ów, ponadto: aktywne szyszynki i chęć zabawy. Jakiekolwiek kompetencje nie są wymagane, zapraszam wszystkich laików i fachmanów, byle z otwartymi łepetynami.
Obowiązują zapisy, liczba miejsc ograniczona do 12. Aby się zapisać, proszę o mail na adres pawel.harlender@yahoo.com lub wiadomość na facebooku.
Jeszcze raz zapraszam szalenie! Zgłoszenia do 1 października. Paweł Harlender

 

Wydarzenie na Facebooku

Wydarzenie towarzyszące Atari na Szerokiej

 

Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information