(Polska) poezja cybernetyczna. Konteksty i charakterystyka
Tytuł: | (Polska) poezja cybernetyczna. Konteksty i charakterystyka |
Autor: | Urszula Pawlicka |
ISBN: | 978-83-62574-80-3 |
Seria: | Cyfrowa Humanistyka |
Recenzent naukowy: | Mariusz Pisarski |
Projekt okładki: | Aleksandra Toborowicz i Dagmara Berska |
Data premiery: | 2012-12-29 |
Liczba stron: | 244 |
Cena: | 33 zło |
Książka Urszuli Pawlickiej jest kompetentnym przewodnikiem po świecie poezji cybernetycznej – charakteryzującym zarówno jej różne formy i odmiany, jak i jednostkowe realizacje. Autorka umiejętnie oscyluje między popularyzacją i naukowością – przystępnie i ciekawie, a jednocześnie ze znawstwem i fascynacją prezentując tę twórczość nie tylko w kontekście zjawisk artystycznych nowych mediów, ale także naukowych rozpoznań kultury cyfrowej. Tytułowe konteksty pozwalają też Autorce sięgnąć po oznaki – zapowiedzi omawianych zjawisk w kulturze druku. Książka zaprasza do rewizji dotychczasowego rozumienia poezji i poetyckości wobec wieloznakowości zjawiska, ruchomej – zmiennej tkanki tekstu czy przesuwania w jej sferę działań interpretacyjnych. Gorąco polecam.
Dr hab. Ewa Szczęsna, prof. UW
Jaki jest Twój stosunek do sztuki cyfrowej? Fascynacja? Życzliwe zainteresowanie? Podejrzliwy dystans? Niechęć? A może po prostu jej nie znasz? W każdym z tych przypadków książka Urszuli Pawlickiej jest właśnie dla Ciebie. Znajdziesz tu zarówno kompendium e-poezji: jej początki, omówienie przykładów i przedstawicieli, jak i autorską klasyfikację oraz archeologię form tej nowej sztuki, która nierzadko inspiruje się pomysłami sprzed ery cyfrowej. A wszystko przedstawione przystępnie i rzeczowo, na najwyższym poziomie merytorycznym. Z czystym sumieniem polecam.
Dr inż. Emilia Branny-Jankowska, Uniwersytet Jagielloński
• • •
Urszula Pawlicka (1987) – doktorantka w dziedzinie literaturoznawstwa na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie, gdzie przygotowuje rozprawę doktorską o relacjach między literaturą a nowymi mediami, pod kierunkiem prof. Sławomira Buryły. Współpracuje z Korporacją Ha!art i Fundacją Liternet. Publikowała m.in. w „Techstach”, „Lampie”, „Czasie Kultury”, „artPapierze”, „Wakacie”, „Pograniczach”, na Niedoczytania.pl, a także w książce Hiperteksty literackie. Literatura i nowe media (Korporacja Ha!art). Redagowała 37. numer magazynu „Ha!art” poświęcony estetyce szumów. Przygotowuje Słownik Gatunków Literatury Cyfrowej (wraz z Mariuszem Pisarskim i Łukaszem Podgórnim) oraz opracowuje projekt artystyczny Cyfrowe zielone oko. Adaptacja poezji formistycznej Tytusa Czyżewskiego (w wykonaniu Łukasza Podgórniego). Krytyczka literacka. Promotorka literatury cyfrowej.