ha-art-59-3-2017

Ha!art 59 3/2017

Literatura amerykańska XX i XXI wieku, o której nie mieliście pojęciaLiteratura amerykańska XX i XXI wieku, o której nie mieliście pojęcia Autorki i autorzy numeru: Sandy Baldwin, Charles Olson, Piotr Marecki, Araki Yasusada, Shiv Kotecha, Lawrence Giffin, Kenneth Goldsmith, Mikołaj Spodaryk, Yedda Morrison i Nick Thurston.Read More

Czytaj online

Ha!art 37 1/2012

Estetyka szumów

Wśród autorek i autorów: Ewa Wójtowicz, Mariusz Pisarski, Urszula Pawlicka, Roman Bromboszcz, Łukasz Podgórni, Piotr Puldzian Płucienniczak i inni.

W 1913 roku Luigi Russolo w The Art of Noises stwierdza: „Musimy wyrwać się z zaklętego kręgu dźwięków i podbić nieskończone królestwo hałasu”. W 1921 roku Arnold Schönberg z kolei w Composition with Twelve Tones głosi „emancypację dysonansu”, czyli zlikwidowanie tradycyjnej harmonii na rzecz braku rozwiązań i uczucia dezorientacji. Jego uczeń, John Cage, w 1937 roku w Future of Music: Credo także postanawia „walczyć o hałas, być po stronie słabszych”, gdyż „Gdziekolwiek jesteśmy, to, co słyszymy, to w większości hałas. Kiedy go ignorujemy, przeszkadza nam. Kiedy się w niego wsłuchamy, odkrywamy, że jest fascynujący”. Awangarda XX wieku zwróciła uwagę na hałas jako pełnowartościowy składnik rzeczywistości. Odrzuciła tym samym przeciwstawienie konsonansu i dysonansu, opierające się na uwielbieniu pierwszego i odrzuceniu drugiego, gdyż jak akcentował Cage – opozycyjność ta wynika z przyzwyczajenia, stąd wystarczy zasymilować się z hałasem, aby uczynić z niego piękno. Frenetyczna dynamiczność miast, warkot samochodów, aeroplanów, postęp elektroniczny, stukot motorów, zakłócenia na pasmach transmisyjnych, trzeszczenie radia, przerywanie linii telefonicznej, „śnieg” na ekranie telewizora, zepsuty hardware, zawieszenie komputera, zarysowana płyta CD, błędy software’u, przerywane łącze internetowe – od końca XIX wieku do dziś podstawowym elementem naszego życia jest kakofonia, rozumiana jako hałas i szum. Zakłócenia pojawiają się tam, gdzie jest przepływ informacji, ta z kolei występuje wszędzie tam, gdzie są urządzenia technologiczne. „Technologia nie może istnieć bez ruchu, a bez ruchu nie ma informacji” [S. Ballard] – każdy ruch z kolei nieodzownie łączy się z szumem. Wskazany łańcuch zależności pokazuje, że proces komunikacyjny – będący ruchem – wiąże się z zakłóceniami. Skoro szumy są nieuniknione czas na ich emancypację i naturalizację.

Urszula Pawlicka

 

 

• • •

Redakcja numeru:

  • Urszula Pawlicka

• • •

POBIERZ PLIKI EPUB / MOBI ZA DARMO!

• • •

Numer uwolniony! Czytaj online ZA DARMO!

• • •

Czytaj pozostałe uwolnione numery magazynu:

• • •

Ha!art nr 37 - Estetyka szumów w naszej księgarni internetowej

• • •

Spis treści

 

  • Rozmowa o estetyce szumów w sztuce i literaturze (Emilia Branny-Jankowska, Urszula Pawlicka, Mariusz Pisarski, Ewa Wójtowicz)
  • Miron Tee – Pierce; Shannon
  • Urszula Pawlicka – Wstępne rozpoznanie estetyki szumów: od kubizmu do glitch artu
  • Mariusz Pisarski – Gdy hardware i software stają się przeszkodą. W stronę cyfrowej archeologii literackiej
  • Łukasz Podgórni – wyższe skł#dki; ether drift # błękitny streaming
  • Urszula Pawlicka – Generowanie szumów w interaktywnej literaturze cyfrowej
  • Roman Bromboszcz – b18ł8 n1ć; dw8n8śc13 p0k0l3ń 1zr83l8
  • Leszek Onak – szum puzzli
  • Roman Bromboszcz – Zakłócona literatura, rozbite słowo, jąkający się czytelnik
  • Łukasz Podgórni – z całowania na miłości; g05122
  • Ewa Wójtowicz – Error 404. Szum w sztuce mediów elektronicznych
  • Piotr Puldzian Płucienniczak – PP; Człowiek 2.2
  • Roman Bromboszcz – Zakłócony obraz. O pewnych wyjątkowych zjawiskach w sztuce wizualnej
  • Piotr Puldzian Płucienniczak – CONTROL CANNOT HOLD: POLITYKA HAŁASU, EKONOMIA USTEREK
  • Tomasz Misiak – Pięć pojęć szumu. Audiowizualne gry z szumem w "Compression Sound Art" Johannesa Kreidlera
  • Roman Bromboszcz – Zakłócona muzyka. Dźwięk, hałas, zgiełk i transgresja sceniczna
  • Piotr Puldzian Płucienniczak – LV, TR
  • Radosław Sirko – Noise, czyli redefinicja współczesnej muzyki i praktyki słuchania
  • Leszek Onak – Brute-force attack; Gdzie jest Jest?; Przeplot
  • Roman Bromboszcz – Powrót do zakłóceń. Sondowanie progu tolerancji
  • Roman Bromboszcz – output-y; output-x
  • Noty biograficzne

• • •

• • •

Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information