Afrykańskie korzenie UFO

Anthony Joseph / Książka

W gorącej i hedonistycznej atmosferze Toucan Bay, karaibskiej enklawy na planecie Kunu Supia, z pustyni powraca legendarny szmugler syntetycznej melaniny Joe Sambucus Nigra. Za głowę dilera wyznaczono nagrodę, a w portowym burdelo-barze „U Houdiniego” czeka na niego gromada wrogów, w…

Historie o ludziach z wolnego wybiegu. Pasty i skity

Sławomir Shuty / Książka

"Historie o ludziach z wolnego wybiegu. Pasty i skity" to pierwszy sezon serialu dokumentującego zielone wieloświaty. Wchodzimy w butach w życie społeczności przemasowionej bez zastanowienia w trakcie jej upadku z kosmicznego drzewa braku czasu i empatii. Zaludniające zielony mixkosmos hominidy…

Zaczarowany uber

Zenon Sakson / Książka

***Zrodzone z podziemia psychoaktywne bajdy tajemniczego geniusza, którego tropem idą tylko prawdziwi dzicy detektywi literatury polskiej. Zaszyfrowany anty-jaszczurzy przekaz, literackie mołotowy rzucone ku chwale Santa Muerte. Meskalina kipi w garczku, ciało zabitego Buddy gnije na trakcie z Polski do Meksyku,…

Niż

Maciej Topolski / Książka

Niż Macieja Topolskiego to zbiór próz poetyckich zawierających elementy eseju i reportażu, a poświęconych pracy kelnerskiej. Książka została podzielona na pięć części, w których autor porusza kolejne aspekty pracy w gastronomii. Od rekrutacji przez kontakt z klientem po problematyczne relacje…

Pokolenie wyżu depresyjnego

Michał Tabaczyński / Książka

Depresyjne przebudzenia, poranny szczyt depresji, depresyjna droga do pracy, sama praca – jeszcze bardziej depresyjna. Depresyjne samochody i depresyjne korki, w których te samochody beznadziejnie tkwią. Depresyjna literatura i muzyka depresji w tle. Depresyjne kolacje i przedsenne miłosne uniesienia naznaczone…

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce

Piotr Marecki, Tomasz Tdc Cieślewicz / Książka

Obecnie, gry komputerowe produkowane w Polsce stanowią jedną z najbardziej na świecie rozpoznawalnych marek. Jak jednak wyglądały początki rodzimego gamedevu? Czy wszyscy twórcy gier się do nich dziś przyznają? Jaki był wpływ demosceny na gry? I co autorzy gier z…

Nauka i praca

Aleksandra Waliszewska / Książka

Album Aleksandry Waliszewskiej. Aleksandra Waliszewska - lubi wydawać albumy.   Dear Customer! If you want to order the book and have it shipped abroad, please contact us at dystrybucja@ha.art.pl

Dropie

Natalka Suszczyńska / Książka /

W Polsce, w której wysokie czynsze, niskopłatna posada w bankomacie, gadające ptaki, uchodźcy z krajów Beneluksu oraz psy upijające się w tawernach są na porządku dziennym, dziewczyna o refleksyjnej naturze mierzy się z wejściem w dorosłość.

Gigusie

Gigusie / Książka

Jakub Michalczenia ma znakomity zmysł obserwacji, co dla prozaika realisty jest ogromnie istotne. Świat, który opisuje, jest prawdziwy i wiarygodny, czytelnik nie ma wątpliwości, że to wszystko prawda, że tacy ludzie istnieją i takie jest ich życie.Kazimierz Orłoś  To nie…

Dziwka

Dziwka / Książka

Weronika pada ofiarą zbrodni ze szczególnym okrucieństwem. Jej przyjaciółka Mery wraca do znienawidzonego rodzinnego miasta, by znaleźć mordercę. Jednak gdy słowo "ofiara" przeplata się z "dziwka" łatwo zgubić  właściwy trop. *** Śmierć Weroniki jest przedwczesna, tragiczna i wielce zagadkowa. Prywatne…

Turysta polski w ZSRR

Turysta polski w ZSRR / Książka

Jeśli pół życia się zmyśliło, a resztę przegapiło, to można zawrócić do ostatniego wyraźnego obrazu w pamięci i od niego zacząć jeszcze raz. Nawet jeśli tym obrazem jest Związek Radziecki. Po wyjściu ze szpitala psychiatrycznego trafiłem na przewodnik po ZSRR,…

Psy ras drobnych

Psy ras drobnych / Książka

Bohaterka: pacjentka (lat 28) depresyjna, bezczynna, zalegająca w łóżku, wycofana z relacji towarzyskich, przyjęta do szpitala psychiatrycznego z powodu pogarszania się stanu psychicznego i nadużywania leków. Cechuje ją postępująca apatia, spadek energii z zaleganiem w łóżku, utrata zainteresowań, gorsze skupienie…

Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2013 JoomlaWorks Ltd.

Anna Bielak - Wyssać cały smak ze wspomnienia

Redakcja

 

Po publikacji wywiadu - rzeki z Andrzejem Żuławskim i niedawnych rozmowach o polskich kinie niezależnym, nasuwa się hipoteza, że o filmach wykraczających poza mainstream należy dyskutować, jakby tylko dialog gwarantował rozumienie, a kino na pograniczu zostawało w ten sposób oswajane. Kiedy fotografie zaczynają być opowiadane słowem, w autorski monolog wkradają się także intymne historie, legendy i wspomnienia zgubione między obrazami gotowego filmu. Potwierdzenia na to nie trzeba szukać daleko.

Nakładem Linii Wizualnej wydawnictwa Ha!art ukazał się bowiem promowany podczas tegorocznego MFF Era Nowe Horyzonty tom rozmów z awangardowym kanadyjskim twórcą - Guyem Maddinem przeprowadzonych w Jego Winnipeg przez krytyka filmowego Michała Oleszczyka i teoretyka kultury Kubę Mikurdę.

Kanadyjskie kino awangardowe w dużej mierze pozostaje zupełnie nieznane dla szerokiego odbiorcy. Jednak wywiad z konsekwentnym twórcą melodramatu eksperymentalnego został poprzedzony bardzo ciekawym wstępem wprowadzająco - analitycznym, który zarysowuje ramy twórczości reżysera, umieszczając jego filmy i inspiracje na konkretnych obszarach historii kina powszechnego. Szerokie pole nawiązań przybliża widzom konteksty awangardowe i ułatwia ich kojarzenie z różnymi aspektami znanej kultury filmowej. Zresztą sama za siebie mówi też niezwykle trafna metafora, znaleziona w prologu Kuby Mikurdy Nawiedzone kino: "Jeśli pomyśleć kino jako pociąg, który w 1895 roku rusza ze stacji w La Ciotat - czyli ciąg wagonów, następujących po sobie estetyk, konwencji, technik - to Maddin, wracając do 1929 roku, raz po raz wykoleja ów skład, wydobywając później z miejsca katastrofy to jeden, to drugi element."

W chronologiczną opowieść o kolejno powstających filmach wplatane są bowiem dyskusje o rosyjskich produkcjach z początku XX wieku czy różnych adaptacjach surrealizmu na grunt współczesnej kinematografii. Guy Maddin opowiada o pracy na planie i spontanicznym chwytaniu ujęć, odkrywaniu niespodziewanych pejzaży i detali. Niezwykle interesującym aspektem rozmowy na pewno wyda się także znajdujące się niemal na przeciwległym biegunie spotkanie z klasycznym włoskim neorealizmem i Isabellą Rosselini, która będzie stanowiła jeden z punktów, wokół których toczący się dialog będzie zataczał wciąż nowe kręgi.

Guy Maddin jest bowiem przy tym fenomenalnym przykładem twórcy obrazów filmowych, które mogą być oceniane według kryteriów nowofalowej politique des auteurs - wciąż zdaje się robić jeden film. Wraca do motywów, które sam mitologizował. W tym kontekście sytuuje się również wywiad, przeprowadzony z reżyserem w lutym 2009 roku. Skoro on sam nie potrafi uciec od powtórzeń, rozmowa o jego twórczości analogicznie wciąż toczy się wokół wybranych motywów - kluczy do jego dzieł, wspomnień, postrzegania przestrzeni. Bynajmniej nie jest to zarzut. Podobnie bowiem jak Maddin odkrywa wciąż nowe sposoby rozumienia własnego świata w swoich filmach, tak i Kuba Mikurda oraz Michał Oleszczyk szukają wciąż nowych tłumaczeń jego opowieści. Maddin bowiem wciąż tasuje karty, więc przy każdym rozdaniu gra będzie wyglądała zupełnie inaczej niż poprzednio. Rezygnuje też ze standardowych zasad, w zamian proponując własne. Warto przy tym zwrócić uwagę na przytoczoną przez niego reinterpretację filmowego melodramatu i wydobycie spod przykurzonego schematu zaskakującego sposobu rozumienia klasycznego gatunku: "Wielu ludzi błędnie definiuje melodramat jako gatunek, który prezentuje życie wyolbrzymione, tymczasem prawda jest inna: życie w melodramacie nie jest wyolbrzymione, ale obnażone" - powtarza reżyser.

Zresztą Maddin przyznaje się do odrzucania techniki i wszystkiego, czego został nauczony. Chce przywrócić dziecięcą naiwność spojrzenia, umiejętność dostrzegania w rzeczywistości obrazów znalezionych. To swoisty rodzaj etnografii ocalającej Flaherty’ego, tyle że skierowany do własnego wnętrza, doświadczenia i pamięci. Niezwykle interesujące dla polskiego czytelnika będzie na pewno wydobywanie z filmów kanadyjskiego reżysera nawiązań do twórczości Brunona Schulza, który wybrzmiewa jako jedna z jego głównych inspiracji. Zbliża tym samym Maddina do miejsca zajmowanego od lat przez Braci Quay. Z drugiej strony zaś fascynacja dźwiękiem i oniryczną poetyką łączy jego twórczość z Davidem Lynchem. W spojrzeniu redaktorów Guy Maddin stoi więc między wybitnymi, uznanymi na świecie twórcami, z całym zasobem własnych wspomnień, jeśli nie pokazanych w obrazie to opowiedzianych słowami i skróconych w erudycyjnych streszczeniach poszczególnych rozdziałów, jak w piątym: "w którym Guy Maddin opowiada o filmie, którego nie ma, o współpracy z Leni Riefenstahl, do której nie doszło, i o realizacji remake’u filmu Abla Gance’a, którego nigdy wcześniej nie oglądał."

Wiele miejsca i refleksji poświęcone zostaje ulubionym filmom reżysera, cenionym twórcom i literackim inspiracjom. Wystarczy otworzyć książkę w kilku przypadkowych miejscach, by w oczy rzuciły się takie nazwiska jak Douglas Sirk, Erich von Stroheim i Lloyd Bacon, doświadczenie obcowania z malarstwem Gustave’a Moreau czy powieścią Tomasza Manna Wygnaniec lub fascynacje literaturą Hermana Mellvile’a i Kazuo Ishiguro. W tym aspekcie warto zauważyć, że rozmowa poprowadzona przez autorów wywiadu doskonale wpisuje się w założenie Linii Wizualnej, redagowanej przez Ewę Małgorzatę Tatar i Kubę Mikurdę, gdzie główną tendencją są współczesne badania i interpretacje kultury wizualnej, które "wyłamują się z podziału dyscyplin, specjalności i kompetencji, swobodnie przecinając i przekształcając pola tradycyjnie pojętych antropologii, estetyki, filmoznawstwa, historii sztuki (...)".

Trzy intermedia przerywające maddinowskie opowieści o trudach kolejnych produkcji, wprowadzają dodatkowo uniwersalne, krytyczne rozmowy na temat historii kina, pożądania na ekranie i w życiu, technicznych aspektów rozwoju kinematografii czy stosowania dźwięku w filmie. Jakkolwiek wyda się to dziwne, opowieści reżysera czyta się więc dobrze, nawet jeśli nie widziało się wszystkich filmów, o których snuje wspomnienia. Bez wątpienia warto jednak tradycyjnie zacząć książkę od rozdziału wstępnego: "w którym kanadyjski reżyser Guy Maddin spotyka dwóch przybyszów z Polski, wymienia z nimi kilka luźnych uwag, zrównuje kamerę z odkurzaczem, ubolewa nad niedoborem miłośniczek własnej twórczości i przygotowuje się na nawałnicę pytań zamieszczoną w rozdziałach kolejnych."

Anna Bielak E-SPLOT sierpień 2009

• • •

Więcej o książce Kino wykolejone. Rozmowy z Guyem Maddinem w katalogu Korporacji Ha!art

Kino wykolejone. Rozmowy z Guyem Maddinem w naszej księgarni internetowej

Online za darmo

ha-art-55-3-2016
Numer specjalny: DANK MEMES

Ha!art 55 3/2016

Numer specjalny: DANK MEMES W środeczku: Ahus, Mateusz Anczykowski, Cichy Nabiau, Cipasek, Czarno-biały Pag, Ewa Kaleta, Princ polo, Top Mem, Przemysław...Więcej...
literatura-polska-po-1989-roku-w-swietle-teorii-pierre-a-bourdieu
Nadrzędnym celem projektu był naukowy opis dwudziestu pięciu lat rozwoju pola literackiego w Polsce (1989–2014) i zachowań jego głównych aktorów (pisarzy...Więcej...
bletka-z-balustrady
Bletka z balustrady to ciąg zdarzeń komponujący cyfrowy wiersz. Algorytm opiera się na ramie syntaktycznej utworu Noga Tadeusza Peipera, z którego zostały...Więcej...
rekopis-znaleziony-w-saragossie-adaptacja-sieciowa
Dzięki umieszczeniu arcymistrzowskiej prozy hrabiego Potockiego w cyfrowym otoczeniu, czytelnik otrzymuje gwarancję świeżej i pełnej przygód lektury....Więcej...

Czasopismo

ha-art-59-3-2017

Ha!art 59 3/2017

Literatura amerykańska XX i XXI wieku, o której nie mieliście pojęcia Autorki i autorzy numeru: Sandy Baldwin, Charles Olson, Piotr Marecki, Araki Yasusada, Shiv Kotecha, Lawrence Giffin, Kenneth...
Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information