Afrykańskie korzenie UFO

Anthony Joseph / Książka

W gorącej i hedonistycznej atmosferze Toucan Bay, karaibskiej enklawy na planecie Kunu Supia, z pustyni powraca legendarny szmugler syntetycznej melaniny Joe Sambucus Nigra. Za głowę dilera wyznaczono nagrodę, a w portowym burdelo-barze „U Houdiniego” czeka na niego gromada wrogów, w…

Historie o ludziach z wolnego wybiegu. Pasty i skity

Sławomir Shuty / Książka

"Historie o ludziach z wolnego wybiegu. Pasty i skity" to pierwszy sezon serialu dokumentującego zielone wieloświaty. Wchodzimy w butach w życie społeczności przemasowionej bez zastanowienia w trakcie jej upadku z kosmicznego drzewa braku czasu i empatii. Zaludniające zielony mixkosmos hominidy…

Zaczarowany uber

Zenon Sakson / Książka

***Zrodzone z podziemia psychoaktywne bajdy tajemniczego geniusza, którego tropem idą tylko prawdziwi dzicy detektywi literatury polskiej. Zaszyfrowany anty-jaszczurzy przekaz, literackie mołotowy rzucone ku chwale Santa Muerte. Meskalina kipi w garczku, ciało zabitego Buddy gnije na trakcie z Polski do Meksyku,…

Niż

Maciej Topolski / Książka

Niż Macieja Topolskiego to zbiór próz poetyckich zawierających elementy eseju i reportażu, a poświęconych pracy kelnerskiej. Książka została podzielona na pięć części, w których autor porusza kolejne aspekty pracy w gastronomii. Od rekrutacji przez kontakt z klientem po problematyczne relacje…

Pokolenie wyżu depresyjnego

Michał Tabaczyński / Książka

Depresyjne przebudzenia, poranny szczyt depresji, depresyjna droga do pracy, sama praca – jeszcze bardziej depresyjna. Depresyjne samochody i depresyjne korki, w których te samochody beznadziejnie tkwią. Depresyjna literatura i muzyka depresji w tle. Depresyjne kolacje i przedsenne miłosne uniesienia naznaczone…

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce

Piotr Marecki, Tomasz Tdc Cieślewicz / Książka

Obecnie, gry komputerowe produkowane w Polsce stanowią jedną z najbardziej na świecie rozpoznawalnych marek. Jak jednak wyglądały początki rodzimego gamedevu? Czy wszyscy twórcy gier się do nich dziś przyznają? Jaki był wpływ demosceny na gry? I co autorzy gier z…

Nauka i praca

Aleksandra Waliszewska / Książka

Album Aleksandry Waliszewskiej. Aleksandra Waliszewska - lubi wydawać albumy.   Dear Customer! If you want to order the book and have it shipped abroad, please contact us at dystrybucja@ha.art.pl

Dropie

Natalka Suszczyńska / Książka /

W Polsce, w której wysokie czynsze, niskopłatna posada w bankomacie, gadające ptaki, uchodźcy z krajów Beneluksu oraz psy upijające się w tawernach są na porządku dziennym, dziewczyna o refleksyjnej naturze mierzy się z wejściem w dorosłość.

Gigusie

Gigusie / Książka

Jakub Michalczenia ma znakomity zmysł obserwacji, co dla prozaika realisty jest ogromnie istotne. Świat, który opisuje, jest prawdziwy i wiarygodny, czytelnik nie ma wątpliwości, że to wszystko prawda, że tacy ludzie istnieją i takie jest ich życie.Kazimierz Orłoś  To nie…

Dziwka

Dziwka / Książka

Weronika pada ofiarą zbrodni ze szczególnym okrucieństwem. Jej przyjaciółka Mery wraca do znienawidzonego rodzinnego miasta, by znaleźć mordercę. Jednak gdy słowo "ofiara" przeplata się z "dziwka" łatwo zgubić  właściwy trop. *** Śmierć Weroniki jest przedwczesna, tragiczna i wielce zagadkowa. Prywatne…

Turysta polski w ZSRR

Turysta polski w ZSRR / Książka

Jeśli pół życia się zmyśliło, a resztę przegapiło, to można zawrócić do ostatniego wyraźnego obrazu w pamięci i od niego zacząć jeszcze raz. Nawet jeśli tym obrazem jest Związek Radziecki. Po wyjściu ze szpitala psychiatrycznego trafiłem na przewodnik po ZSRR,…

Psy ras drobnych

Psy ras drobnych / Książka

Bohaterka: pacjentka (lat 28) depresyjna, bezczynna, zalegająca w łóżku, wycofana z relacji towarzyskich, przyjęta do szpitala psychiatrycznego z powodu pogarszania się stanu psychicznego i nadużywania leków. Cechuje ją postępująca apatia, spadek energii z zaleganiem w łóżku, utrata zainteresowań, gorsze skupienie…

Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2013 JoomlaWorks Ltd.

Krzysztof Jurecki - Dylematy „nowego dokumentu"

Redakcja

Tytuł wystawy prac Wojciecha Wilczyka Niewinne oko nie istnieje zorganizowanej w Atlasie Stuki w Łodzi jest tyle o interesujący, co dla specjalistów banalny, gdyż od dawna wiadomo, że "niewinne oko nie istnieje". Mieli tego świadomość dokumentaliści i reżyserzy przynajmniej od lat 60. XX wieku, aby przypomnieć słynny film Chłodnym okiem (Medium Cool) Haksella Wexlera.

Ekspozycja i monumentalna książka pod tym samym tytułem, świetnie wydana przez wydawnictwo Ha-art, jest ważnym dokonaniem na mapie fotografii dokumentalnej. Zwracają uwagę dobrze napisane i komplementarne teksty, przedstawiające problem synagog i domów modlitw niemalże z wszystkich punktów widzenia. Może najmniej od strony fotograficznej, chociaż poruszamy się w języku fotografii a w mniejszym stopniu historii. Z kilku zamieszczonych w tej książce tekstów o projekcie Wilczyka uwagę moją zwrócił wywiad przeprowadzony przez Elżbietę Janicką, która rozmawia o fotografii, nie zaś, jak inni, o historii, religii, pogardzie, antysemityzmie. Co do ogromu wymiaru historycznego ekspozycji - nie ma wątpliwości. Krakowski fotograf w ciągu kilku lat wykonał gigantyczną pracę, ale mam zastrzeżenia do stylu.

Patrząc na ostatnie lata w fotografii Wojciecha Wilczyka zauważymy przejście od fotografii czarno-białej, "typologicznej" w konwencji Becherów do ironizowania w niezbyt dla mnie ciekawym cyklu kolorowym - Życie po życiu na temat karoserii samochodowych. Zbyt szybko zmienia on jednak konwencje, co świadczy że w dalszym ciągu poszukuje i nie znalazł własnej formuły. Powstaje pytanie, czy ją odnajdzie?

Na wystawie w Łodzi w jednej sali widzimy kilkanaście fotografii, nad którymi autor panuje w sposób całkowity. Zawłaszcza fotografowane obrazy dostosowując je do lakonicznej wypowiedzi, która ma w sobie widzenie zobiektywizowane, typologiczne choć w samych skromnych/niewinnych ujęciach skrywa się dramat i krzywda ludzka. Ale w drugiej sali, podobnie jak w albumie, oglądamy zbiór zdjęć, który dowodzi, że autor nie panował nad kolorem fotografując o różnej porze roku i dnia. Można nawet powiedzieć, że zdominowała Go architektura a Jego praca przybrała wymiar anonimowej, nieco amatorskiej, mimo niewątpliwego profesjonalizmu Wilczyka. Czego zatem zabrakło? Przede wszystkim własnego stylu, który można odnaleźć w fotografiach wielkich postaci dokumentu: Jana Bułhaka, Andrzeja J. Lecha, Wojciecha Zawadzkiego, Ewy Andrzejewskiej czy przede wszystkim Bogdana Konopki. Przy swoim nacjonalizmie i swoistym pojęciu polskości Bułhak w znakomity sposób potrafił fotografować architekturę - w planie ogólnym a także w detalu, bo dlaczego nie mówić o świecie za pomocą fragmentu czy nawet ornamentu. Jednak jest to bardzo trudne do wykonania w materii fotografii. Oczywiście można wyrazić wątpliwości czy przywołani przez mnie fotografowie to dokumentaliści. Nie wdając się w analizę zjawiska zakładam, że tak i najbardziej przekonujący są tutaj Lech a może Konopka, którzy panują nad materią fotografowaną w sposób prawie doskonały. Z jednej strony nawiązują do fotografii XIX wieku z drugiej stworzyli niepowtarzalny styl, który w przypadku Konopki został zauważony w Europie. Jako przykład artysty, który wypracował własny styl można wymienić Johna Davisa, który panuje nad fotografowaną rzeczywistością a nawet w przedziwny sposób zaklina ją.

Natomiast w bardzo wielu pracach Wilczyka mamy nie tylko różne plany, co jest naturalne, ale w różny sposób użyty jest sztafaż - samochody, ludzie, napisy, etc. Światło raz jest ciepłe, innym razem zimne, w różny sposób układają się cienie na architekturze. Powstaje wrażenie braku spójności i chaosu stylistycznego. Myślę jednak, że Wilczyk dopiero rozpoczął swoją pracę nad cyklem, który przede wszystkim trzeba pogłębić ideowo nadając mu kolejne znaczenia, aby uwolnić się od historyzmu. Można by także cykl ten rozwijać w sposób antropologiczny, poruszając problem dewastacji świątyń - prawosławnych, ewangelickich czy katolickich, ale zdaję sobie sprawę, że taki aspekt nie musi interesować Wilczyka. Może być wręcz sprzeczny z jego zamierzeniami. Innym rozwiązaniem jest rozwijanie poruszonego przez artystę aspektu w kierunku dziennikarstwa multimedialnego, co zauważyliśmy na wystawie w Atlasie Sztuki, choć wolałbym usłyszeć autentyczne głosy nagrane przez autora niż wystudiowany głos lektora. To metoda stosowana z różnym powodzeniem np. przez Krzysztofa Wodiczkę, która może mieć swoją dodatkową dramaturgię w procesie ożywiania fotografii.

Ekspozycja Wilczyka jest potrzebna. Na razie spełnia się raczej w stopniu historycznym niż fotograficznym. Wybrane prace podobają mi się, ale w stosunku do całości zaprezentowanej w slajd-show i książce mam wiele wątpliwości. Wystawa porusza problem, o czym napisała w swym tekście Eleonora Bergman, którego obecnie nie można rozwiązać. Co zrobić ze sklepami czy basenem w synagodze? Zagadnienie to było przedmiotem pokazu Rafała Jakubowicza (Pływalnia, 2003).

Interesuje mnie, jak będzie wyglądała kolejna ekspozycja Wilczyka? Poruszony przez Niego, modny obecnie temat, jest realizowany także przez innych fotografów. W styczniu 2009 w Słodowni Grażyny Kulczyk odbyła się wystawa Piotra Piluka Z(a)miana. Synagogi w Polsce. Dlaczego nikt o niej nie pisze, tego niestety nie wiem. Ale przypuszczam, że nie dorównuje ona poziomem opisywanej ekspozycji Wilczyka, której idee czekają na dalsze kontynuacje.

Obieg - 25.02.2009

• • •

Więcej informacji o książce Niewinne oko nie istnieje Wojciecha Wilczyka w katalogu Korporacji Ha!art

Niewinne oko nie istnieje w naszej księgarni internetowej

Online za darmo

ha-art-55-3-2016
Numer specjalny: DANK MEMES

Ha!art 55 3/2016

Numer specjalny: DANK MEMES W środeczku: Ahus, Mateusz Anczykowski, Cichy Nabiau, Cipasek, Czarno-biały Pag, Ewa Kaleta, Princ polo, Top Mem, Przemysław...Więcej...
literatura-polska-po-1989-roku-w-swietle-teorii-pierre-a-bourdieu
Nadrzędnym celem projektu był naukowy opis dwudziestu pięciu lat rozwoju pola literackiego w Polsce (1989–2014) i zachowań jego głównych aktorów (pisarzy...Więcej...
bletka-z-balustrady
Bletka z balustrady to ciąg zdarzeń komponujący cyfrowy wiersz. Algorytm opiera się na ramie syntaktycznej utworu Noga Tadeusza Peipera, z którego zostały...Więcej...
rekopis-znaleziony-w-saragossie-adaptacja-sieciowa
Dzięki umieszczeniu arcymistrzowskiej prozy hrabiego Potockiego w cyfrowym otoczeniu, czytelnik otrzymuje gwarancję świeżej i pełnej przygód lektury....Więcej...

Czasopismo

ha-art-59-3-2017

Ha!art 59 3/2017

Literatura amerykańska XX i XXI wieku, o której nie mieliście pojęcia Autorki i autorzy numeru: Sandy Baldwin, Charles Olson, Piotr Marecki, Araki Yasusada, Shiv Kotecha, Lawrence Giffin, Kenneth...
Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information