Niż
Niż Macieja Topolskiego to zbiór próz poetyckich zawierających elementy eseju i reportażu, które poświęcone są pracy kelnerskiej. Książka podzielona została na pięć części (poprzedzonych cytatami z podręcznika przygotowującego do zawodu kelnera), w których autor opisuje kolejne aspekty pracy w gastronomii. Od rekrutacji przez kontakt z klientem po...Read MoreMoje okładki
Tytuł: | Moje okładki |
Autor: | Andrzej Krajewski |
Redakcja: | Tytus Klepacz |
ISBN: | 978-83-64057-55-7 |
Seria: | poza seriami |
Projekt okładki: | Andrzej Krajewski |
Data premiery: | 2014-11-05 |
Liczba stron: | 240 |
Wymiary: | 148 x 210 mm |
Cena: | 40 zło |
Andrzej Krajewski urodził się w 1933 roku w Poznaniu, ukończył ASP w Warszawie (malarstwo u Wojciecha Fangora i plakat w pracowni Henryka Tomaszewskiego). Po studiach zajmował się głównie projektowaniem plakatów, stworzył ich ponad sto. Część z nich można zobaczyć na stronie artysty: http://andrekrayewski.com
W międzyczasie Krajewski rysował też komiksy, ilustracje i projektował okładki książek – to właśnie na tej części jego twórczości skupia się album.
Tytus Klepacz, który jest kolekcjonerem i pomysłodawcą albumu, ostatnie miesiące spędził w antykwariatach, bibliotekach i na Allegro, szukając okładek Krajewskiego. Było to zadanie o tyle mozolne i czasochłonne, że nie istnieje żaden spis autorów okładek książek wydanych w PRL-u. Pozostając w nieustannym kontakcie z artystą, mieszkającym od 1985 roku pod Nowym Jorkiem, udało mu się skompletować niezwykłą kolekcję okładek książek i czasopism uwzględniającą także nigdy nie wydane projekty i szkice.
Fundusze na wydanie albumu udało się zebrać w tydzień na polakpotrafi.pl/krajewski, co tylko potwierdza, jak aktualny jest dziś design Krajewskiego i jak bardzo potrzebna jest dokumentacja jego pracy.
Album prezentuje ponad 100 okładek książek i czasopism autorstwa Andrzeja Krajewskiego począwszy od 1962 roku do dziś. Ostatnią okładką zaprojektowaną przez Krajewskiego jest właśnie okładka albumu Moje okładki.
• • •
http://haart.e-kei.pl/wydawnictwo/nowe-ksiazki/3924-moje-okladki#sigFreeId0a289db1f5
• • •
„Krajewski pozostaje jednym z najbardziej zapomnianych i tym samym niedocenionych designerów złotych czasów polskiej szkoły plakatu. Jednocześnie jego lekko naiwny styl, przesiąknięty erotyką i nieraz ocierający się o kicz, jest dziś niezwykle świeży i – najczęściej nieświadomie – powielany przez twórców grafiki użytkowej w Polsce i na świecie.”
Tytus Klepacz
• • •
„Dla mnie zawsze najważniejszy był plakat, okładki natomiast są wypełnieniem przestrzeni pomiędzy kolejnymi plakatami. Dopiero razem tworzą panoramę mojej twórczości od lat 60-tych do dziś.”
Andrzej Krajewski
• • •
Recenzje i artykuły powiązane:
- "K MAG": Klara Czerniewska o "Moich okładkach" Andrzeja Krajewskiego
- Tytus Klepacz o Andrzeju Krajewskim w WOK - Wszystko o Kulturze
- sztukater.pl: Anna Potuczko o "Moich okładkach"
- strefaautora.pl: recenzja "Moich okładek" Andrzeja Krajewskiego
- szortal.com: Dawid "Fenrir" Wiktorski o "Moich okładkach"
- kuznia.art.pl: Iza Budzyńska o "Moich okładkach" Andrzeja Krajewskiego
- stacja-ksiazka.blog.pl: recenzja "Moich okładek" Andrzeja Krajewskiego
- "Magazyn Palimpsest": Michał Wilk o "Moich okładkach" Andrzeja Krajewskiego
• • •
Andrzej Krajewski (ur. 20 czerwca 1933 r. w Poznaniu) jest uznanym twórcą grafiki użytkowej, rysownikiem, malarzem i wreszcie plakacistą współtworzącym polską szkołę plakatu.
Po ukończeniu Liceum Plastycznego we Wrocławiu rozpoczął studia na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (1958–1963): malarstwo u Wojciecha Fangora i plakat w pracowni Henryka Tomaszewskiego.
Już w trakcie studiów zaczął tworzyć pierwsze okładki dla wydawnictwa Książka i Wiedza, był też autorem ilustracji do „Sztandaru Młodych”, „Świata Młodych” i „Dookoła Świata”.
Pierwszy plakat zaprojektował, mieszkając jeszcze we Wrocławiu (Krąg światła); początkowo wykorzystywał technikę fotomontażu, później wypracował swój unikatowy styl, czerpiąc z pop-artu i art déco. Na przestrzeni pięćdziesięciu lat stworzył ponad setkę plakatów filmowych – Diamenty nocy (1965), Alphaville (1967), Różowa Pantera (1969), Zaklęte rewiry (1975), Utracona cześć Katarzyny Blum (1977); teatralnych – Jenny (1968), Gorzkie łzy Petry von Kant (1985), Statek szaleńców (2014); oraz społecznych – Zawsze uprzejmie (1967), Hałas (1971), Alkohol (1972) oraz okładki i ilustracje do miesięczników „Jazz” i „Polska”.
Przez ponad dwadzieścia lat związany był z Państwowym Wydawnictwem Rolniczym i Leśnym – zaprojektował dziesiątki okładek książek, współtworzył dwutygodnik „Traktor”, w którym przez ponad dziesięć lat publikował komiks Przypadki Atanazego Rurki. Pracował również dla Państwowego Instytutu Wydawniczego, Ludowej Spółdzielni Wydawniczej, Spółdzielni Wydawniczej „Czytelnik”, Wydawnictwa Iskry i Młodzieżowej Agencji Wydawniczej.
Jest autorem ilustracji do dwóch bajek dla dzieci wydanych na kliszach: Dzieci pana Astronoma i Weseli astronauci.
Jego prace były wystawiane na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie, Biennale Ilustracji w Osace, a także na wystawach m.in. w Londynie, Helsinkach, Sztokholmie, Paryżu i Tokio.
Od 1985 r. mieszka i tworzy w Stanach Zjednoczonych. Jego prace malarskie, sygnowane pseudonimem Andre de Krayewski, reklamowały Panasonic Jazz Festival oraz New York Film Academy. Wciąż projektuje, maluje i słucha jazzu.
Oficjalna strona Andrzeja Krajewskiego: www.andrekrayewski.com