niz
KsiążkaMaciej Topolski

Niż

Niż Macieja Topolskiego to zbiór próz poetyckich zawierających elementy eseju i reportażu, które poświęcone są pracy kelnerskiej. Książka podzielona została na pięć części (poprzedzonych cytatami z podręcznika przygotowującego do zawodu kelnera), w których autor opisuje kolejne aspekty pracy w gastronomii. Od rekrutacji przez kontakt z klientem po...Read More

Castorf. Prowokacja dla zasady

Robin Detje
Tytuł:Castorf. Prowokacja dla zasady
Autor:Robin Detje
ISBN:978-83-64057-22-9
Seria:Linia Teatralna
Tłumaczenie:Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera
Przedmowa:Anna R. Burzyńska
Projekt okładki:

Przemek Czepurko

Data premiery:2013-12-09
Liczba stron:272
Cena:49 zło

Książka Robina Detje Castorf. Prowokacja dla zasady jest najważniejszą, najbardziej wyczerpującą publikacją poświęconą Frankowi Castorfowi: jednemu z najistotniejszych współczesnych reżyserów na świecie, czołowej postaci teatru niemieckiego. Detje, krytyk „Die Zeit” i „Berliner Zeitung”, w swojej monografii usiłuje zbadać fenomen awansu tak awangardowego artysty, jakim jest Castorf, na pozycję jednego z najważniejszych reżyserów Niemiec, a potem także – Europy i świata. Kreśli przy tym szeroką i barwną panoramę niemieckiej kultury i historii; na tak starannie przygotowanym tle jednostkowa biografia nabiera zupełnie innego wymiaru.

Anna R. Burzyńska

• • •

To miało być wielkie wejście. Banda Castorfa, Lilienthala i Neumanna wiele zaryzykowała. Chcieli do dwudziestu pięciu procent podnieść liczbę widzów Volksbühne, która spadła do piętnastu procent po zburzeniu muru. Scenograf Bert Neumann i jego żona Lenore Blievernicht założyli agencję LSD i opracowali kampanię reklamową. „Pierwsze posunięcie agencji polegało na stworzeniu nowego logo […] w postaci koła z sześcioma szprychami, stojącego na dwóch nogach. To znak zaczerpnięty z tajnego kodu zbójców i opryszków z XV i XVI wieku […]. Jeśli koło i nogi uznać za środki transportu, znak ma bezsensownie tautologiczny wymiar jako obraz zdwojonej dynamiki”. Ale zdwojona dynamika to było dla Castorfa zbyt mało jak na początek. Obawiał się bowiem, że po zjednoczeniu upadnie przynajmniej jeden teatr (i wcale się nie pomylił), dlatego chciał od razu wyrobić sobie silną pozycję i to tak głośno, jak tylko się da.

Robin Detje

• • •

Recenzje i artykuły powiązane:

• • •

Patronat medialny:

 

 

• • •

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Zapowiedzi

Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information