Niż
Niż Macieja Topolskiego to zbiór próz poetyckich zawierających elementy eseju i reportażu, które poświęcone są pracy kelnerskiej. Książka podzielona została na pięć części (poprzedzonych cytatami z podręcznika przygotowującego do zawodu kelnera), w których autor opisuje kolejne aspekty pracy w gastronomii. Od rekrutacji przez kontakt z klientem po...Read MoreLacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch
Tytuł: | Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch |
Autor: | Slavoj Žižek |
ISBN: | 978-83-89911-79-7 |
Projekt okładki: | Twożywo |
Redakcja: | Kuba Mikurda |
Seria: | Seria Krytyki Politycznej |
Tłumaczenie: | Kuba Mikurda, Grzegorz Jankowicz, Paweł Mościcki, Julian Kutyła |
Cena: | 35 zł |
Data Premiery: | 2007-06-29 |
"Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch" to filmowe tour de force słoweńskiego psychoanalityka i filozofa Slavoja Žižka. Jego komentarze, brawurowe, erudycyjne, często obrazoburcze, dowodzą, że "praca teorii" może dokonać się w kinie i dochować wierności temu, co w samych filmach nieświadome. Filmografia książki liczy sto pięćdziesiąt tytułów. Oprócz "Dekalogu", "Niebieskiego", "Podwójnego życia Weroniki", "Psychozy", "Zawrotu głowy", "Solaris", "Stalkera", "Nostalgii", "Zagubionej autostrady", "Blue Velvet" i "Dzikości serca", autor obszernie komentuje m.in. "Przełamując fale", "Piknik pod Wiszącą Skałą", "Utalentowanego pana Ripleya", "Oczy szeroko zamknięte", "Dzień zagłady", "Spokojnego Amerykanina" i "Casablankę".
Fragmenty esejów umieszczonych w "Lacrimae rerum" złożyły się na scenariusz cyklu "The Pervert's Guide to the Cinema" ("Zboczona historia kina") w reżyserii Sophie Fiennes (2006).
• • •
"Według Žižka "kino to najważniejsza ze sztuk", najpopularniejsza i najbardziej wpływowa instytucja, która uczy jak i czego pragnąć, proponuje gotowe scenariusze "bycia w świecie", umacnia (lub podważa) dominującą ideologię, symbolicznie rozwiązuje lub przemieszcza właściwe antagonizmy społeczne. Žižek odrzuca naiwne ujęcie "kinowej iluzji", zgodnie z którym twórcy chcą tak zmanipulować widza, aby ten zapomniał, że ma do czynienia z fikcją i doświadczał jej jak rzeczywistości. Dla Žižka, kino to nie tyle "imitacja" rzeczywistości, co "symulacja". A zatem, mistrzostwo kina pozwala nie tyle rozpoznać kinową fikcję jako rzeczywistość, ale dostrzec fikcyjny wymiar samej rzeczywistości, ujawnić jej mechanizmy i sposób, w jaki się stanowi. Innymi słowy, chodzi o "trzecią pigułkę", o którą Žižek prosi w rozmowie z Morfeuszem. Wybór między fikcją (matrixem) a rzeczywistością (poza matrixem) to wybór fałszywy. Nie chodzi o rzeczywistość POZA fikcją (pozorem, iluzją), ale rzeczywistość w samej fikcji."
Kuba Mikurda (fragment wstępu)
• • •
Slavoj Žižek - (urodzony w 1949 r.) słoweński socjolog, filozof, marksista, psychoanalityk i krytyk kultury. Jest profesorem Instytutu Socjologii Uniwersytetu w Ljubljanie, wykłada także w European Graduate School i na uniwersytetach amerykańskich. Wprowadza do współczesnej filozofii dorobek psychoanalizy, przede wszystkim na pole analiz zjawisk społecznych, jest także jednym z najwybitniejszych komentatorów myśli francuskiego psychoanalityka Jacques'a Lacana. Bierze aktywny udział w życiu politycznym (kandydował na stanowisko prezydenta Republiki Słowenii). Opublikował m.in. "Sublime Object of Ideology" (1989) [polskie wydanie: "Wzniosły obiekt ideologii", Wrocław 2001], "The Plague of Fantasies" (1997) [polskie wydanie: "Przekleństwo fantazji", Wrocław 2001], "The Ticklish Subject" (1999).
• • •
Inne książki autora w katalogu wydawniczym Korporacji Ha!art:
Rewolucja u bram (2007)
• • •
Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch w naszej księgarni internetowej