Modernistki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918–1939
Tytuł: | Modernistki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918–1939 |
Autor: | Małgorzata Radkiewicz |
Redakcja: | Jagoda Murczyńska |
ISBN: | 978-83-64057-89-2 |
Seria: | Linia Filmowa |
Projekt książki: | Marcin Hernas |
Projekt okładki: | Tomasz Jurecki |
Liczba stron: | 416 |
Wymiary: | 155x220 mm |
Cena: | 39 zło |
Dwudziestolecie międzywojenne to okres intensywnego rozwoju niepodległego państwa polskiego – także sztuki, kina i kultury popularnej. Reporterki, krytyczki i dziennikarki na bieżąco śledzą i komentują zachodzące wówczas przemiany w świecie filmu: technologiczne nowinki, narodziny i upadki gwiazd ekranu, szlaki kariery wielkich reżyserów. Opisują kontrowersje związane z wprowadzeniem do kina dźwięku czy eksperymentami awangardowymi, ironizują na temat poziomu dialogów w polskich scenariuszach i śledzą przemiany wizerunku francuskich amantów. Podróżują po całym świecie, by przybliżyć polskim czytelnikom realia produkcyjne Hollywoodu czy wytwórni europejskich, prowadzą rozmowy z gwiazdami i realizatorami ekranowych przebojów, nie zapominając o Polakach odnoszących sukcesy za granicą: od Ryszarda Bolesławskiego po Polę Negri.
Małgorzata Radkiewicz we wnikliwej analizie wydobywa z archiwów głosy kobiet, które podejmują refleksję o filmie, krytyczek z ogromną erudycją analizujących kształtowanie się kanonów kina. Nie zapomina także o autorkach lżejszych felietonów, recenzji i przeglądów, ukazujących barwną kulturę międzywojnia w jej popularnym wydaniu. Kobiece wypowiedzi układają się w wielowarstwowy, mozaikowy obraz ówczesnego świata filmu, między wierszami opowiadając o kształtującym się wzorcu nowoczesnej, wyemancypowanej kobiecości.
• • •
Wybrane opinie:
• • •
Recenzje i artykuły powiązane:
- krytykapolityczna.pl: Monika Talarczyk-Gubała o "Modernistkach w kinie"
- Fragment książki na Krytyce Politycznej
• • •
Inne książki autorki w katalogu wydawniczym Korporacji Ha!art:
- Oblicza kina queer (2013)
- „Władczynie spojrzenia”. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek (2010)
• • •
• • •
Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Publikacja dofinansowana przez Instytut Sztuk Audiowizualnych Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej.