Godard. Pasaże

Paweł Mościcki

Godard. Pasaże

Wizjonerstwo Godarda nie polega tylko na tworzeniu kina na przekór zastanym schematom. Obejmuje również refleksję teoretyczną na temat filozofii obrazu, historii kina i koncepcji polityczności sztuki.

Godard. Pasaże

Tytuł: Godard. Pasaże
Autor: Paweł Mościcki
ISBN: 978-83-61407-87-4
Projekt okładki: Bartek Materka
Seria: Linia Filmowa
Liczba stron: 400
Cena: 39 zł
Data Premiery: 2010-07-22

Wizjonerstwo Godarda nie polega tylko na tworzeniu kina na przekór zastanym schematom i rewolucjonizowaniu języka filmowego na wszelkich możliwych poziomach. Obejmuje również refleksję teoretyczną na temat filozofii obrazu, historii kina i koncepcji polityczności sztuki.

Godard. Pasaże to montaż myśli i cytatów, pojęć i interpretacji. Czytelnik znajdzie tu całościowe teorie i drobiazgowe analizy, logiczne argumenty i przebłyski odległych skojarzeń. Paweł Mościcki zestawia wypowiedzi reżysera, komentarze do jego dzieł oraz własne, przekrojowe refleksje na temat różnych aspektów jego twórczości. Do dyskusji nad dziełem Godarda wciąga wielu znakomitych partnerów: współczesnych filozofów, historyków sztuki, krytyków i teoretyków filmu.

Książka ta dowodzi, że o twórczości Godarda można pisać odważnie, kompetentnie i poza sztywnym podziałem na dyscypliny akademickie. Można traktować ją tak, jak na to zasługuje: jak wielkie wydarzenie filozoficzne.

• • •

Partnerem projektu jest 10. Międzynarodowy Festiwal Era Nowe Horyzonty 2010

• • •

Paweł Mościcki (1981) – filozof, eseista i tłumacz, doktorant w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN w Warszawie. Interesuje się współczesną filozofią, różnymi dziedzinami sztuki (literaturą, teatrem, sztukami wizualnymi) a także krytycznymi dyskursami politycznymi. Członek zespołu „Krytyki Politycznej”. Redaktor tomu Maurice Blanchot. Literatura ekstremalna (2007), autor książki Polityka teatru. Eseje o sztuce angażującej (2008).

• • •

Recenzje i teksty powiązane z książką:

• • •

Godard. Pasaże w naszej księgarni internetowej

• • •

Spis treści

Wstęp
/ 5
Film jako filozofia 6 · Zadanie tłumacza 8 · Metoda pasaży 10

część I | METAFIZYKA

Idea / 17
Idea kina 18 · Temat 25 · Zwolnienia 29

Kino / 35
Czym jest obraz? 39 · Kadr i liczba 47 · Kamera jako metafora 53

Montaż / 61
Metafizyka montażu 61 · Filmowy aforyzm 70

Realizm / 75
Efekty realizmu 81

Religia
/ 89
Modlitwa 90

CZĘŚĆ II | ESTETYKA

Miejsca wspólne / 103
Nie-miejsca filmowej nowoczesności 103 · Fabryka 108 · Pinball 115

Obraz i tekst / 117
Filmowanie literatury 120 · Słowa i obrazy 128

Pomiędzy / 135
Dźwięk obrazu 137 · Kino i malarstwo 142

Technika / 151
Problem techniki 153

Telewizja
/ 157
Wielkość i upadek dużego przedsiębiorstwa 162

CZĘŚĆ III | HISTORIA

Historia / 175
Historyczność kina 177 · Moment historyczny 194
Upadek 207 · Historia w obrazach 217
Pismo pamięci 230 · Elegia na odejście 237

CZĘŚĆ IV | POLITYKA

Gwiazdy / 247
Gwiazdozbiory 248

Kino polityczne / 253
Pedagogika 255 · Uprawiać kino politycznie 261
Prostytucja 272 · Marks i Coca-Cola 277
Kobiety 280 · Pasja 290 · Rewolucyjne zwątpienie 294

Kultura i sztuka
/ 299
Pozycja 302 · Prawa i obowiązki autorskie 306

Zbiorowość / 309
Wspólnota 309 · Momenty braterstwa 318

CZĘŚĆ V | ETYKA

Efekty obcości
/ 331
Interwencje 333

Moralność / 337
Defilada statystów 338 · Twarz Nany 347

Praca / 351
Etyka niedoskonałości 354 ·

Projekcja / 359
Ten, który mówi „ja” 362 · Fenomen głosu 371
Spektakl spojrzenia 374

Epilog
/ 385

Filmografia / 387

Indeks nazwisk / 389

Wykaz skrótów / 395

• • •

Zobacz także:

Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information