Godard. Pasaże
Wizjonerstwo Godarda nie polega tylko na tworzeniu kina na przekór zastanym schematom. Obejmuje również refleksję teoretyczną na temat filozofii obrazu, historii kina i koncepcji polityczności sztuki.
Tytuł: | Godard. Pasaże |
Autor: | Paweł Mościcki |
ISBN: | 978-83-61407-87-4 |
Projekt okładki: | Bartek Materka |
Seria: | Linia Filmowa |
Liczba stron: | 400 |
Cena: | 39 zł |
Data Premiery: | 2010-07-22 |
Wizjonerstwo Godarda nie polega tylko na tworzeniu kina na przekór zastanym schematom i rewolucjonizowaniu języka filmowego na wszelkich możliwych poziomach. Obejmuje również refleksję teoretyczną na temat filozofii obrazu, historii kina i koncepcji polityczności sztuki.
Godard. Pasaże to montaż myśli i cytatów, pojęć i interpretacji. Czytelnik znajdzie tu całościowe teorie i drobiazgowe analizy, logiczne argumenty i przebłyski odległych skojarzeń. Paweł Mościcki zestawia wypowiedzi reżysera, komentarze do jego dzieł oraz własne, przekrojowe refleksje na temat różnych aspektów jego twórczości. Do dyskusji nad dziełem Godarda wciąga wielu znakomitych partnerów: współczesnych filozofów, historyków sztuki, krytyków i teoretyków filmu.
Książka ta dowodzi, że o twórczości Godarda można pisać odważnie, kompetentnie i poza sztywnym podziałem na dyscypliny akademickie. Można traktować ją tak, jak na to zasługuje: jak wielkie wydarzenie filozoficzne.
• • •
Partnerem projektu jest 10. Międzynarodowy Festiwal Era Nowe Horyzonty 2010
• • •
Paweł Mościcki (1981) – filozof, eseista i tłumacz, doktorant w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN w Warszawie. Interesuje się współczesną filozofią, różnymi dziedzinami sztuki (literaturą, teatrem, sztukami wizualnymi) a także krytycznymi dyskursami politycznymi. Członek zespołu „Krytyki Politycznej”. Redaktor tomu Maurice Blanchot. Literatura ekstremalna (2007), autor książki Polityka teatru. Eseje o sztuce angażującej (2008).
• • •
Recenzje i teksty powiązane z książką:
- "Przegląd": o książkach Mazierskiej i Mościckiego
- "Gazeta Wyborcza": Tadeusz Sobolewski o Godardzie i książce Pawła Mościckiego
- Audio: Z Pawłem Mościckim rozmawia Kazimiera Szczuka
- e-Splot: Joanna Chludzińska o książce "Godard. Pasaże"
- "Wprost": Roman Kurkiewicz o książce "Godard. Pasaże"
• • •
Godard. Pasaże w naszej księgarni internetowej
• • •
Spis treści
Wstęp / 5
Film jako filozofia 6 · Zadanie tłumacza 8 · Metoda pasaży 10
część I | METAFIZYKA
Idea / 17
Idea kina 18 · Temat 25 · Zwolnienia 29
Kino / 35
Czym jest obraz? 39 · Kadr i liczba 47 · Kamera jako metafora 53
Montaż / 61
Metafizyka montażu 61 · Filmowy aforyzm 70
Realizm / 75
Efekty realizmu 81
Religia / 89
Modlitwa 90
CZĘŚĆ II | ESTETYKA
Miejsca wspólne / 103
Nie-miejsca filmowej nowoczesności 103 · Fabryka 108 · Pinball 115
Obraz i tekst / 117
Filmowanie literatury 120 · Słowa i obrazy 128
Pomiędzy / 135
Dźwięk obrazu 137 · Kino i malarstwo 142
Technika / 151
Problem techniki 153
Telewizja / 157
Wielkość i upadek dużego przedsiębiorstwa 162
CZĘŚĆ III | HISTORIA
Historia / 175
Historyczność kina 177 · Moment historyczny 194
Upadek 207 · Historia w obrazach 217
Pismo pamięci 230 · Elegia na odejście 237
CZĘŚĆ IV | POLITYKA
Gwiazdy / 247
Gwiazdozbiory 248
Kino polityczne / 253
Pedagogika 255 · Uprawiać kino politycznie 261
Prostytucja 272 · Marks i Coca-Cola 277
Kobiety 280 · Pasja 290 · Rewolucyjne zwątpienie 294
Kultura i sztuka / 299
Pozycja 302 · Prawa i obowiązki autorskie 306
Zbiorowość / 309
Wspólnota 309 · Momenty braterstwa 318
CZĘŚĆ V | ETYKA
Efekty obcości / 331
Interwencje 333
Moralność / 337
Defilada statystów 338 · Twarz Nany 347
Praca / 351
Etyka niedoskonałości 354 ·
Projekcja / 359
Ten, który mówi „ja” 362 · Fenomen głosu 371
Spektakl spojrzenia 374
Epilog / 385
Filmografia / 387
Indeks nazwisk / 389
Wykaz skrótów / 395
• • •
Zobacz także: