a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z wszystkie
Wg tytułu Wg autora
Seria wydawnicza
Data publikacji

20-lecie. Teatr polski po 1989 roku

Red. D. Jarząbek, M. Kościelniak, G. Niziołek

20-lecie. Teatr polski po 1989

Tytuł: 20-lecie. Teatr polski po 1989 roku
ISBN: 978-83-61407-51-5, 978-83-928060-4-2
Redakcja: Dorota Jarząbek, Marcin Kościelniak, Grzegorz Niziołek
Projekt okładki: Przemek Czepurko
Seria: Linia Teatralna
Liczba stron: 440
Cena: 39 zł
Data Premiery: 2010-09

Kilkadziesiąt szkiców autorów różnych pokoleń składa się na pierwszy tak rozległy i wielostronny obraz polskiego teatru minionych dwóch dekad. Jest to obraz zbudowany na skrzyżowaniu różnych perspektyw – historycznej, antropologicznej i estetycznej – ukazany jako pole nieustannych negocjacji: z tradycją, z przeszłością, z oczekiwaniami dyktowanymi przez aktualny czas i dane miejsce. Teatr polski uwikłany w dylematy zarówno współczesnej sztuki, jak i polityki staje się odbiciem dynamicznych przemian współczesnego polskiego życia artystycznego i społecznego.

Dwadzieścia lat teatru to okres na tyle ciekawy, by pokusić się o napisanie jego historii.

• • •

Szczegółowy spis treści:

1. PAMIĘĆ

  • Zbigniew Majchrowski, Szczątki założycielskie
  • Dwadzieścia spektakli na dwudziestolecie. Z Jerzym Jarockim rozmawia Beata Guczalska
  • Grzegorz Niziołek, Ruiny Europy
  • Ewa Bułhak, Miasto liczy psie nosy. Wprowadzenie do projekcji spektaklu
  • Anna R. Burzyńska, „Myśmy wszystko zapomnieli”. Dialektyka narodowej pamięci i zbiorowej amnezji w teatrze Michała Zadary

2. MEDIUM

  • Dorota Sajewska, Medialność teatru politycznego
  • Artur Duda, Na śmietniku popkultury. Teatr polski po 1989 roku z perspektywy estetyki peformatywności
  • Dorota Semenowicz, Siła teatralnego obrazu. O kontemplacji w teatrze

3. MIEJSCA

  • Joanna Wichowska, Szpetne ciało Polski B
  • Tamara Trojanowska, Gra o miejski palimpsest
  • Małgorzata Dziewulska, Uwagi o przeszkadzaniu. Jerzy Grzegorzewski wobec publiczności i recenzentów
  • Maryla Zielińska, Warszawski spleen, czyli fin de siècle i Grzegorz Jarzyna

4. KANON

  • Maria Prussak, Koniec „naszego narodowego dramatu”
  • Dorota Jarząbek, Monolog oniemiałego. Inscenizacje klasyki jako wyzwanie dla aktora
  • Monika Kwaśniewska, Rewolucja w teatrze Jerzego Grzegorzewskiego i w teatrze Jana Klaty
  • Olga Katafiasz, „Pokaż mi, jak widzisz Hamleta, a powiem ci, kim jesteś”

5. POSTAĆ

  • Marcin Kościelniak, Bohaterowie z przeszłością, bohaterowie bez przeszłości. Szkic o końcach teatru politycznego
  • Tadeusz Kornaś, Eschatologie Piotra Cieplaka, albo „dusza z ciała wyleciała”
  • Dorota Sosnowska, Śniący, chory i błazen - trzy typy postaci w inscenizacjach Krystiana Lupy na wybranych przykładach
  • Ewelina Godlewska, Krzyk w poprzek języka. Dyskurs miłosny, dyskurs melancholijny w ciało wpisany

6. PERFORMER

  • Beata Guczalska, Rezoner, medium, gracz. Aktor w dwudziestoleciu 1989 – 2009
  • Joanna Walaszek, Wracając do Starego Teatru
  • Anna Królica, Ciało tańczące poza cielesnością, czyli o paradoksach polskiego tańca

7. PROWOKACJA

  • Katarzyna Fazan, Tandeta w złym czy dobrym gatunku? Antyestetyka w polskim teatrze dwudziestolecia (1989-2009)
  • Iga Gańczarczyk, Czy istnieje jeszcze tabu we współczesnym polskim teatrze?
  • Joanna Woźnicka, Między przyswojeniem a odrzuceniem: teatr Krzysztofa Warlikowskiego. Teatr krytyczny, sztuka krytyczna

8. INSTYTUCJA

  • Paweł Płoski, Pełzająca reforma. Zmagania z polskim ustrojem teatralnym

• • •

Recenzje i teksty powiązane z książką:

• • •

20-lecie. Teatr polski po 1989 roku w naszej księgarni internetowej

Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information