a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z wszystkie
Wg tytułu Wg autora
Seria wydawnicza
Data publikacji

The World in Hyper(de)Scription: On the Film-poems of Katarzyna Giełżyńska

Autor zbiorowy
Tytuł:The World in Hyper(de)Scription: On the Film-poems of Katarzyna Giełżyńska
Autor:Małgorzata Dawidek Gryglicka, Katarzyna Giełżyńska, Marcin Giżycki, Monika Górska-Olesińska, Piotr Marecki, Urszula Pawlicka, Mariusz Pisarski
Redakcja:Mariusz Pisarski, Piotr Marecki
ISBN:978-83-62574-78-0
Seria:Chapbooki
Tłumaczenie:Aleksandra Małecka, Piotr Czarnota
Projekt książki:Katarzyna Janota
Data premiery:2012-11-13
Liczba stron:64
Cena:publikacja bezpłatna

W sytuacji, kiedy rzekomo wszystko zostało już powiedziane i zrobione, każdy nowy gatunek artystyczny należy przywitać z otwartymi ramionami. Taką gatunkową nowalijką jest wierszo-film, forma powstała na skrzyżowaniu literatury, filmu i animacji, która została spopularyzowana latem 2012 r. przez Katarzynę Giełżyńską w jej wideotomiku C()n Du It. Nowemu gatunkowi, jego autorce i wielu estetycznym kontekstom, które publikacja ta zakreśla, poświęcony jest cyfrowy chapbook The World in Hyper(de)Scription: On the Film-poems of Katarzyna Giełżyńska, pod redakcją Mariusza Pisarskiego i Piotr Mareckiego. W tej anglojęzycznej, darmowej publikacji, dostępnej w najpopularniejszych formatach cyfrowych, o polimedialnych klipach poetyckich Giełżyńskiej wypowiadają się polscy badacze i krytycy, przyglądając się im pod kątem tekstowej animacji, poezji wizualnej, cyberpoezji i filmu.

Bohaterka chapbooka stawia przed sobą ambitne zadanie opisania świata „jego własną bronią”. Sięgając po przyśpieszoną, synestezyjną formę przypominającą – jak zauważa Marcin Giżycki – ruchomy plakat, Giełżyńska testuje nowy potencjał deskrypcyjny i wystawia owej „(hiper)deskrypcji” subtelną ocenę. W konsekwencji widz-czytelnik zastanawia się, kim w takich warunkach jest autor, jaka jest różnica między elementem ludzkim a nie-ludzkim w wysoce zmediatyzowanej sytuacji komunikacyjnej, czym jest kanon i tradycja w trzy dekady po Atari i Commodore.

Przesłanie wierszo-filmów okazało się na tyle uniwersalne, jeśli nie globalne, że Ha!art zdecydował się opublikować krytyczny mini-przewodnik po C()n Du It po angielsku, zorganizować jego premierę w Pradze i dystrybuować go za darmo w Internecie oraz poprzez sieć kontaktów międzynarodowych. Za światowe  przygody C()n Du It! warto trzymać kciuki!

• • •

E-book do pobrania ZA DARMO w trzech formatach:

• • •

Czytaj on-line:

• • •

Autorzy:

  • Małgorzata Dawidek Gryglicka
  • Katarzyna Giełżyńska
  • Marcin Giżycki
  • Monika Górska-Olesińska
  • Piotr Marecki
  • Urszula Pawlicka
  • Mariusz Pisarski

• • •

Katarzyna Giełżyńska – rocznik 80. Motion grafik (w czeskiej telewizji), twórca animacji, montażystka, reżyserka telewizyjna. Interesuje ją szeroko rozumiana kultura duchowa, wszystkie muzy. Z wykształcenia plastyk. Od 7 lat mieszka w Pradze.

• • •

Oglądaj wiersze z wideotomiku C()n Du It Katarzyny Giełżyńskiej ZA DARMO klikając w poniższy obrazek

Click on the image below to view film-poems from Giełżyńska's poetry collection FOR FREE

http://ha.art.pl/gielzynska

• • •

Premiera chapbooka odbyła się podczas wieczoru Ha!artu w Pradze, w galerii MeetFactory założonej przez Davida Černý'ego i Alice Nellis

The chapbook's premiere took place during Ha!art's evening in Prague, at the MeetFactory gallery run by David Černý and Alice Nellis

Spotkanie organizowane przez Instytut Polski w Pradze

• • •

In the contemporary world of art where everything has been said and done, where post-modernism is being replaced by alter-modernism and even digital art is turning into post-digital, any fresh new genre must have a warm welcome!

Such a genre: the film-poem, emerging from the crossroads of literature, film and animation is the main focus of the digital monograph on Katarzyna Giełżyńska's poetry collection C()n Du It. Independent Polish editors and critics take a closer look at the film-poems and analyze them from the perspectives of animated text, cyberpoetry, moving image and visual poetry. Through these critical lenses Giełżyńska's objects appear as ironic, personal, cross-medial statements. The Polish author sets herselfan ambitious task: "to play at the world's own game" by describing it in a fast-paced, polimedial, synesthetic way. Resembling "animated posters", the film-poems reflect the condition of the contemporary artist and her cultural, linguistic and technological context and try to redefine the answers to the old question: how to describe the world? who is the author? what is the difference between the human and non-human? The message carried by the film-poems is quite universal, if not global, hence the decision of the editors, Piotr Marecki and Mariusz Pisarski, to publish the critical companion in English, premiere it in Prague (where the author lives and works) and distribute it freely over the internet.

• • •

The series is available online FOR FREE in the formats:

• • •

Read on-line:

• • •

Authors:

  • Małgorzata Dawidek Gryglicka
  • Katarzyna Giełżyńska
  • Marcin Giżycki
  • Monika Górska-Olesińska
  • Piotr Marecki
  • Urszula Pawlicka
  • Mariusz Pisarski

• • •

Translation: Aleksandra Małecka, Piotr Czarnota

Design (PDF) & typesetting: Katarzyna Janota

ISBN: 978-83-62574-78-0

• • •

Katarzyna Giełżyńska – animator, editor, grafic and poetess. She graduated from Intermedia Plastic Arts and Graphic Arts in Toruń. She currenty works in Prague, in television, which is her main source of inspiration for artistic work. Author of the first Polish video collection of animated poetry C()n Du It, poetic text and sound clips, which present, among others, the most important phenomena in the visual culture of the XXI century.

Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information