"Litwo, gdzie jest Trynkiewicz?" - warsztaty remiksów polskiej poezji
Litwo, gdzie jest Trynkiewicz? to zestaw tonicznych przeróbek klasyków polskiej poezji przy użyciu podpowiedzi wyszukiwarek internetowych. W kluczowe miejsca wiersza, na początkach wersu lub po średniówce wstawia się, zamiast oryginału, zwroty zapytań wpisywanych przez miliony Polaków w okna internetowych wyszukiwarek. Powstały remiks to pouczające, zabawne, zaskakująco poetyckie i bardzo aktualne w treści zderzenie frazy oryginału ze zbiorową świadomością językową użytkowników internetu. Dla przykładu, pierwsze dwie strofy wiersza A czy znasz ty bracie młody Wincentego Pola brzmi w remiksie następująco:
a czy znasz ty bracie młody
te pokrewne hasła wyszukiwania
w tych góralskich lasach youtube
i żmudź za czasów jagiełły
a
ty czy znasz swe żądze
twoja ziemia twój styl
z czego słyną kaszubi
w jakim kraju żyje się najlepiej
Remiks tego typu, oparty o potężną i aktualizowaną codziennie bazę zapytań, które wpisuje się w języku polskim w okna internetowych przeglądarek, stawia przed nami pytania: kto jest autorem utworu: twórca oryginału, wyszukiwarka Google, autor remiksu, a może żywa polszczyzna internetu? W jakim stopniu remiks, zawierający w sobie popularne zapytania narodu, można uznać za rodzaj termometru, który mierzy nastroje społeczne i obyczajowe Polaków? Czy za powierzchniowym humorem remiksu nie kryją się pokłady czegoś, co może nas niepokoić i wskazywać na upadek nie tak dawnych jeszcze sposobów korzystania z zasobów kultury?
• • •
2 października 2014, czwartek, godzina 15:00
Arteteka WBP w Krakowie, ul. Rajska 12 (wejście od ul. Szujskiego)
• • •
Strona wydarzenia na facebooku
• • •
Warsztaty przebiegać będą w czterech krótkich fazach:
1. Wyjaśnienie reguł poetyckiego remiksu wyszukiwarkowego oraz prezentacja cyfrowego tomiku Litwo, gdzie jest Trynkiewicz? (Techsty 2014, nr 9), który bazował na tych regułach.
2. Wspólne pisanie pojedynczego remiksu pod kierunkiem prowadzącego, ale którego treść, poprzez wybór pojawiających się zapytań, ustalają na żywo – i na głos – uczestnicy warsztatów.
3. Indywidualne tworzenie własnego remiksu na podstawie wybranego wiersza z domeny publicznej.
4. Wybór najlepszego remiksu warsztatów i dyskusja nad tym, dlaczego ta akurat przeróbka wydaje się najlepsza. Czwarta część będzie jednocześnie podsumowaniem zastosowanej metody poetyckiej i próbą odpowiedzi na postawione w opisie pytania.
ŚRODKI: Ekran i projektor, bezprzewodowy internet. Każdy z uczestników przynosi własne urządzenie z przeglądarką internetową (może być nawet telefon komórkowy) oraz kartkę i długopis.
• • •
• • •
Zainteresowanych udziałem w bezpłatnych warsztatach Mariusza Pisarskiego prosimy o kontakt mailowy na podany adres: regina.bogacz@gmail.com. Zgłoszenia przyjmowane będą do 30 września 2014. Ilość miejsc ograniczona.
• • •
“Lithuania, where is Trynkiewicz?”(“Litwo, gdzie jest Trynkiewicz?”) – workshop of remixes of Polish poetry
A set of tonic remakes of Polish poetry classics created with the usage of search engines suggestions. In crucial places of the poem, at the beginning of verse or after the caesura, - instead of the original text - the reader will find phrases typed in brownser window by milions of Polish users. Created in such manner remix is an eye-opening, funny, suprising in it's poetic and a very actual in terms of content clash of the original and the collective knowlage of language of Internet users.
• • •
Warsztaty organizowane w ramach festiwalu Ha!wangarda 2014
Festiwal nastawiony na promocję i prezentację awangardowych, eksperymentalnych trendów w literaturze światowej oraz polskiej. Do stałych działań Ha!wangardy należą pokazy twórczości cyfrowej, prezentujące najważniejsze projekty literatury elektronicznej, warsztaty literatury generatywnej, wystawy gier wideo opartych na literaturze oraz spotkania z twórcami. Festiwal przedstawia odmiany i gatunki literatury cyfrowej, autorskie podejścia do medium książki, literaturę wizualną, stawia na pisarzy i pisarki, którzy dopiero wchodzą na literacki rynek. Z jednej strony mapuje aktualne trendy w eksperymentalnym pisarstwie, z drugiej problematyzuje przyszłość literatury w świecie cyfrowym.
• • •
• • •
Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Ojczysty – dodaj do ulubionych