Prawie ludzkie, prawie moje. Teatr Helmuta Kajzara
Tytuł: | Prawie ludzkie, prawie moje. Teatr Helmuta Kajzara |
Autor: | Marcin Kościelniak |
ISBN: | 978-83-62574-77-3 |
Seria: | Linia Teatralna |
Projekt okładki: | Przemek Czepurko |
Data premiery: | 2012-12-16 |
Liczba stron: | 542 |
Cena: | 49 zło |
Helmut Kajzar (1941-1982) był twórcą płodnym, ruchliwym, poszukującym: pisał dramaty, prozę, eseje, teksty krytyczne, manifesty; tłumaczył; reżyserował w teatrze repertuarowym; prowadził warsztaty teatralne; organizował akcje uliczne, happeningi i performanse; pracował w domach kultury, na uniwersytetach, w galeriach; w Polsce, Niemczech Zachodnich, Wielkiej Brytanii, Szwecji… Złożona, nomadyczna, neoawangardowa działalność Kajzara była programowo zaangażowana i krytyczna: problematyzowała granicę dzielącą sztukę od życia, przenikała w sferę doświadczeń społecznych, chciała być instrumentem służącym pozaartystycznym zamierzeniom. Książka Prawie ludzkie, prawie moje jest pierwszą próbą monograficznego opracowania tej twórczości.
Nie jest to monografia tradycyjna, która w porządku chronologicznym prezentuje cały dorobek artysty. W zamian proponuje ujęcie problemowe, które idąc w poprzek archiwum, śledzi podstawowe wątki i zbiera argumenty pozwalające zaprezentować teatr Helmuta Kajzara jako wyrazisty projekt myślenia o kulturze i tworzenia w kulturze. Celem książki jest określenie źródeł i parametrów wpisanego w twórczość Kajzara kontr-kulturowego projektu, które pozwalają mówić o jego odrębnym, marginalnym i wywrotowym charakterze.
• • •
Myśl o sztuce, jaką uprawia Marcin Kościelniak, wiąże się z odwrotem od pewnych i sprawdzonych autorytetów teatralnych (Swinarski, Grotowski, Kantor). Przypomina mi to pewien rewolucyjny porządek, który w swej pracy artystycznej zaproponował Zbigniew Libera tworząc projekt Mistrzowie, których mało znane nazwiska stają się alternatywą wobec porządku oficjalnej historii kultury, galerii przyjętych i aprobowanych autorytetów, artystów których się nieustannie celebruje. Myślę, że gdyby Libera interesował się teatrem, w jego pracy znalazłby się Helmut Kajzar.
dr hab. Katarzyna Fazan
Praca Kościelniaka o Kajzarze nie jest tylko próbą „przywrócenia jego twórczości właściwego miejsca”, ale sama ustanawia pewien projekt kulturowy – pokazując, jak możliwe i inspirujące może być wprowadzenie we współczesny obieg myśli dawniej nierozumianej, nieprzyjętej, a dla dzisiejszego myślenia o kulturze w niektórych wymiarach wręcz bezcennej. Powiedziałabym, że za pośrednictwem Kajzara – który w tej rozprawie jest tyleż bohaterem, co medium – Kościelniak także wytwarza „zagrożenie dla artystycznego i kulturowego kanonu, odsłaniając obszar odmiennego myślenia i tworzenia, który się w tym kanonie nie mieści”.
prof. UAM dr hab. Ewa Guderian-Czaplińska
• • •
Pakiet dwóch książek Prawie ludzkie, prawie moje. Teatr Helmuta Kajzara i Koniec półświni. Wybrane utwory i teksty o teatrze dostępny jest w naszej księgarni internetowej w promocyjnej cenie 80 zł: http://ha.art.pl/sklep/index.php?p378,pakiet-kajzar
• • •
Recenzje i artykuły powiązane:
- Fragment książki na Dwutygodniku
- dziennikteatralny.pl: Daria Kubisiak o książce Marcina Kościelniaka
- "Dialog": Ewa Guderian-Czaplińska o książkach Kajzara i Kościelniaka
- "Teatr": Artur Grabowski o książkach Kajzara i Kościelniaka
- mgzn.pl: Kacper Pietraszewski o Helmucie Kajzarze i monografii Marcina Kościelniaka
- polskieradio.pl: (Dwójka): Marcin Kościelniak o Helmucie Kajzarze
• • •
Zobacz także:
• • •
Marcin Kościelniak – teatrolog, krytyk teatralny. Wicenaczelny „Didaskaliów”, recenzent „Tygodnika Powszechnego”. Publikował m.in. w „Dialogu”, „Notatniku Teatralnym”, w serii książkowej „Theater der Zeit”. Współredaktor tomu 20-lecie. Teatr polski po 1989 (Kraków 2009).
• • •
Patronaty medialne:
• • •
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego