Koniec półświni. Wybrane utwory i teksty o teatrze

Tytuł: | Koniec półświni. Wybrane utwory i teksty o teatrze |
Autor: | Helmut Kajzar |
ISBN: | 978-83-62574-67-4 |
Seria: | Linia Teatralna |
Projekt okładki: | Przemek Czepurko |
Data premiery: | 2012-12-16 |
Liczba stron: | 366 |
Cena: | 49 zło |
Tom Koniec półświni, na który składają się wybrane teksty Helmuta Kajzara z lat 1966–1982, jest pierwszą od niemal trzydziestu lat edycją książkową jego utworów. Podstawowym celem publikacji jest wprowadzenie do czytelniczego i kulturowego obiegu zapomnianej i trudno dostępnej twórczości Kajzara.
Siedem pomieszczonych w tomie utworów literackich Kajzara obejmuje mniej więcej połowę jego publikowanego dorobku. Łączy je figura odmieńca i temat inności jako nadrzędnej perspektywy, z której Kajzar spogląda na kulturowe mechanizmy i dokonuje ich dekonstrukcji. Tę perspektywę uznaję za podstawowy i najważniejszy rys twórczości Kajzara, obecny — jak pokazuje prezentowany wybór — w całym jej przekroju: od debiutanckiego Paternoster po ostatni ukończony utwór, Wyspy Galapagos.
Utworów literackich i esejów Kajzara nie oddziela sztywna granica: ani gatunkowa, ani merytoryczna; należą do jednego, wspólnego obszaru myślenia. Dlatego decyzja, by obok „tekstów dla teatru” w tomie zamieścić również „teksty o teatrze”, była oczywista. Prezentowany wybór esejów i wypowiedzi Kajzara ma zatem charakter refleksji złożonej, dotyczącej szerokiego spektrum zjawisk artystycznych i kulturowych. Zestaw pomieszczonych w tomie tekstów służyć ma jako swoisty „reader”: zbiór drogowskazów pomocnych w rozpoznaniu terytorium osobnego teatru Kajzara i poruszaniu się po nim.
fragment Noty redakcyjnej Marcina Kościelniaka
• • •
Sztuki te są zapisem działań które zdarzały się (były grane) trwały chwilę i już nigdy nie wrócą nie powtórzą się i projektują te zdarzenia które będą się według tych wzorów powtarzać w przyszłości a teraz można je czytać głośno lub cicho dramatyzować wyobrażać sobie projektować na każdym dowolnym kawałku sceny nawet na własnym ciele za kurtynami powiek i warg na powierzchni skóry. Wszystko co tu opisałem czy zapisałem zdarzyło się naprawdę i było pomyślane i powiedziane naprawdę. (…)
Helmut Kajzar Włosy błazna
• • •
W tomie między innymi:
Paternoster
+++ (trzema krzyżykami)
Ciąg dalszy
Koniec półświni
Samoobrona
Włosy błazna
Wyspy Galapagos
Manifest teatru meta-codziennego
Słabość
• • •
Do książki dołączona jest płyta CD z unikatowym nagraniem: Helmut Kajzar czyta Samoobronę
• • •
Pakiet dwóch książek Prawie ludzkie, prawie moje. Teatr Helmuta Kajzara i Koniec półświni. Wybrane utwory i teksty o teatrze dostępny jest w naszej księgarni internetowej w promocyjnej cenie 80 zł: http://ha.art.pl/sklep/index.php?p378,pakiet-kajzar
• • •
Recenzje i artykuły powiązane:
- dziennikteatralny.pl: Daria Kubisiak o książce Marcina Kościelniaka
- "Dialog": Ewa Guderian-Czaplińska o książkach Kajzara i Kościelniaka
- "Teatr": Artur Grabowski o książkach Kajzara i Kościelniaka
- mgzn.pl: Kacper Pietraszewski o Helmucie Kajzarze i monografii Marcina Kościelniaka
- polskieradio.pl: (Dwójka): Marcin Kościelniak o Helmucie Kajzarze
• • •
Zobacz także:
• • •
Patronaty medialne:
• • •
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego