Afrykańskie korzenie UFO

Anthony Joseph / Książka

W gorącej i hedonistycznej atmosferze Toucan Bay, karaibskiej enklawy na planecie Kunu Supia, z pustyni powraca legendarny szmugler syntetycznej melaniny Joe Sambucus Nigra. Za głowę dilera wyznaczono nagrodę, a w portowym burdelo-barze „U Houdiniego” czeka na niego gromada wrogów, w…

Historie o ludziach z wolnego wybiegu. Pasty i skity

Sławomir Shuty / Książka

"Historie o ludziach z wolnego wybiegu. Pasty i skity" to pierwszy sezon serialu dokumentującego zielone wieloświaty. Wchodzimy w butach w życie społeczności przemasowionej bez zastanowienia w trakcie jej upadku z kosmicznego drzewa braku czasu i empatii. Zaludniające zielony mixkosmos hominidy…

Zaczarowany uber

Zenon Sakson / Książka

***Zrodzone z podziemia psychoaktywne bajdy tajemniczego geniusza, którego tropem idą tylko prawdziwi dzicy detektywi literatury polskiej. Zaszyfrowany anty-jaszczurzy przekaz, literackie mołotowy rzucone ku chwale Santa Muerte. Meskalina kipi w garczku, ciało zabitego Buddy gnije na trakcie z Polski do Meksyku,…

Niż

Maciej Topolski / Książka

Niż Macieja Topolskiego to zbiór próz poetyckich zawierających elementy eseju i reportażu, a poświęconych pracy kelnerskiej. Książka została podzielona na pięć części, w których autor porusza kolejne aspekty pracy w gastronomii. Od rekrutacji przez kontakt z klientem po problematyczne relacje…

Pokolenie wyżu depresyjnego

Michał Tabaczyński / Książka

Depresyjne przebudzenia, poranny szczyt depresji, depresyjna droga do pracy, sama praca – jeszcze bardziej depresyjna. Depresyjne samochody i depresyjne korki, w których te samochody beznadziejnie tkwią. Depresyjna literatura i muzyka depresji w tle. Depresyjne kolacje i przedsenne miłosne uniesienia naznaczone…

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce

Piotr Marecki, Tomasz Tdc Cieślewicz / Książka

Obecnie, gry komputerowe produkowane w Polsce stanowią jedną z najbardziej na świecie rozpoznawalnych marek. Jak jednak wyglądały początki rodzimego gamedevu? Czy wszyscy twórcy gier się do nich dziś przyznają? Jaki był wpływ demosceny na gry? I co autorzy gier z…

Nauka i praca

Aleksandra Waliszewska / Książka

Album Aleksandry Waliszewskiej. Aleksandra Waliszewska - lubi wydawać albumy.   Dear Customer! If you want to order the book and have it shipped abroad, please contact us at dystrybucja@ha.art.pl

Dropie

Natalka Suszczyńska / Książka /

W Polsce, w której wysokie czynsze, niskopłatna posada w bankomacie, gadające ptaki, uchodźcy z krajów Beneluksu oraz psy upijające się w tawernach są na porządku dziennym, dziewczyna o refleksyjnej naturze mierzy się z wejściem w dorosłość.

Gigusie

Gigusie / Książka

Jakub Michalczenia ma znakomity zmysł obserwacji, co dla prozaika realisty jest ogromnie istotne. Świat, który opisuje, jest prawdziwy i wiarygodny, czytelnik nie ma wątpliwości, że to wszystko prawda, że tacy ludzie istnieją i takie jest ich życie.Kazimierz Orłoś  To nie…

Dziwka

Dziwka / Książka

Weronika pada ofiarą zbrodni ze szczególnym okrucieństwem. Jej przyjaciółka Mery wraca do znienawidzonego rodzinnego miasta, by znaleźć mordercę. Jednak gdy słowo "ofiara" przeplata się z "dziwka" łatwo zgubić  właściwy trop. *** Śmierć Weroniki jest przedwczesna, tragiczna i wielce zagadkowa. Prywatne…

Turysta polski w ZSRR

Turysta polski w ZSRR / Książka

Jeśli pół życia się zmyśliło, a resztę przegapiło, to można zawrócić do ostatniego wyraźnego obrazu w pamięci i od niego zacząć jeszcze raz. Nawet jeśli tym obrazem jest Związek Radziecki. Po wyjściu ze szpitala psychiatrycznego trafiłem na przewodnik po ZSRR,…

Psy ras drobnych

Psy ras drobnych / Książka

Bohaterka: pacjentka (lat 28) depresyjna, bezczynna, zalegająca w łóżku, wycofana z relacji towarzyskich, przyjęta do szpitala psychiatrycznego z powodu pogarszania się stanu psychicznego i nadużywania leków. Cechuje ją postępująca apatia, spadek energii z zaleganiem w łóżku, utrata zainteresowań, gorsze skupienie…

Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2013 JoomlaWorks Ltd.

„Tylko z posłusznym kurzem można spokojnie pracować” - z Braćmi Quay rozmawiają Kuba Mikurda i Michał Oleszczyk [fragment]

Redakcja

Michał Oleszczyk: Jedną z charakterystycznych cech panów animacji jest ożywianie mikroskopijnych obiekty: opiłki metalu w Stille Nacht I, kurz w Ulicy Krokodyli. W jaki sposób zachowujecie panowie kontrolę nad tak drobnymi przedmiotami?

Bracia Quay: W wypadku niektórych przedmiotów nie istnieje jakiś określony sposób poruszania się czy zachowania – mogą mieć własną historię, a zarazem nie pamiętać wcale, jak znalazły się w swej fikcyjnej rzeczywistości albo nierzeczywistości. Czasem po prostu nie da się powiedzieć: to a to winno się poruszać tak a tak; proszę: oto model! Staramy się pracować na obiektach nieposiadających określonej prehistorii. A jeśli chodzi o nieruchomy kurz w Ulicy Krokodyli – cóż, po prostu nie oddychaliśmy.

MO: Bo najmniejszy ruch powierza zmieniłby wygląd całości…

BQ: Nigdy nie da się przewidzieć zachowania kurzu. Kiedy taśmy wracały z laboratorium, zawsze okazywało się, że trzeba coś poprawiać, dodawać, odejmować, powtarzać.

MO: Rozumiem, że w roli kurzu wystąpił prawdziwy kurz?

BQ: Nie, nie! Używaliśmy czarnej sproszkowanej farby. Jest cięższa niż pyłki kurzu. Prawdziwy kurz jest za lekki, zbyt łatwo by się unosił. Potrzebowaliśmy praktycznego rozwiązania. Tylko z posłusznym kurzem można spokojnie pracować.

Kuba Mikurda: To chyba animacja w najczystszej formie: animowanie przedmiotów, które nie mają w sobie nic ludzkiego.

BQ: Trzeba dbać o to, by kurz w obydwu wymiarach – widzialnym i niewidzialnym – wszedł płynnie na poziom realizmu magicznego. Staramy się powoływać do życia stany umysłu. Kurz to materialność historii zatopiona w czasie.

MO: Faktury przedmiotów są w waszych filmach niezwykle różnorodne. W Ulicy Krokodyli z jednej strony mamy ów kurz, a z drugiej oślizgły kawałek surowego mięsa, którego wilgoć czujemy niemal namacalnie. Nawet papier pakowy się do niego klei. Czy to było prawdziwe mięso?

BQ: Tak, kawałek wątróbki. Pani w mięsnym zapytała, ile wątróbki sobie życzymy, my pokazaliśmy wielkość palcami, a ona policzyła spokojnie: „To będzie dwadzieścia osiem pensów!” (śmiech). To też ma związek z Schulzowską migracją form. Kiedy krawiec widzi swą ofiarę, jak ta wchodzi do zakładu, myśli sobie: „Kolejny połeć mięsa do ubrania… Będę dziś bardzo delikatny, będę ostrożny ze szpilkami…”. Krawiec jest eleganckim megalomanem. Nie widzi specjalnej różnicy między zszywaniem kawałków materiału a zszywaniem kawałków jakiegoś kraju. Szwy i granice to jego chleb powszedni. Jego specjalnością są zakładki. To dlatego na jego stole leży mapa Polski. Szwy są jeszcze świeże. Granice znów zostały poprzeszywane.

MO: Mimo bogactwa faktur, w waszych filmach w zasadzie nie pojawiają się obiekty wzbudzające obrzydzenie lub wstręt. W Gabinecie Jana Švankmajera jest na przykład scena wyjmowania mózgu z czaszki, ale u panów jest on zrobiony z waty… Jestem pewien, że nawet sam Švankmajer wybrałby coś bardziej trzewiowego i wilgotnego.

BQ: Wydaje nam się, że nasze filmy to ciche śledztwa, tropiące związki i poszukujące napięć między obiektami. Švankmajer w porównaniu z nami to wojownik.

MO: Bodaj najbardziej odrażającym efektem w panów filmografii ego jest ta wielka kurzajka z wystającym włosem na głowie postaci z Prób do wymarłych anatomii, którą bohater wciąż drażni i dotyka..

BQ: Nawet jeśli włos zostanie wyrwany, to i tak odrośnie. To był nasz hołd dla Starowieyskiego – dla tego plakatu, który widać na początku Ulicy Krokodyli.

KM: Czy posługują się panowie jakimiś stałymi schematami korespondencji pomiędzy zmysłami? Translacji dźwięku na kolor etc.?

BQ: Nie. Staramy się odkrywać odrębną metodę dla każdego filmu, dostosować się do jego pojedynczości i autentyczności. Nie mamy gotowego arsenału środków. To, co sprawdza się w przypadku Walsera, nie sprawdza się w przypadku Schulza i vice versa.

KM: Walser jest mniej zmysłowy niż Schulz, prawda? Chłodniejszy, bardziej zdystansowany…

BQ: To prawda. Schulz rzeczywiście dociera do mistycznej gęstości materii. Wprowadza czytelnika w arbitralność swojej krainy językowej. Raptem kilka dni temu ktoś powiedział nam, że język Schulza jest tak bogaty, że można czytać tylko jedną stronę dziennie. Dla nas lektura każdej stronicy to jak wypicie butelki pięcioputtonowego węgierskiego tokaju.

• • •

Bracia Quay (1947) – wybitni twórcy animacji lalkowych, reżyserzy, graficy, scenografowie. Oprócz animacji zrealizowali dwa pełnometrażowe filmy aktorskie (Instytut Benjamenta, 1995, Stroiciel trzęsień ziemi, 2006) oraz kilka filmów baletowych (do muzyki Arva Pärta, György’ego Kurtága i Leoša Janáčka). Inspiracje czerpią z literatury (prozy Brunona Schulza, Roberta Walsera, Franza Kafki, Konrada Bayera, Raymonda Roussela, Stanisława Lema), sztuki (art brut, dwudziestowiecznych awangard, techniki anamorfozy) i muzyki (ich „sekretnymi scenariuszami”, jak o nich mówią, były kompozycje między innymi Lecha Jankowskiego, Karlheinza Stockhausena i Krzysztofa Pendereckiego). Znaczący wpływ wywarła na nich polska szkoła plakatu, a także twórczość Waleriana Borowczyka i Kona Ichikawy (dwóch animatorów, którzy realizowali również filmy z aktorami).

Do ich najczęściej omawianych filmów należą Gabinet Jana Švankmajera (1984), Epos o Gilgameszu (1985), Ulica Krokodyli (1986), cykl Stille Nacht (1988 — 1993), Grzebień (1990), De Artificiali Perspectiva albo anamorfoza (1990), Instytut Benjamenta (1995), In Absentia (2000), Stroiciel trzęsień ziemiMaska (2006) i (2010).

• • •

Kuba Mikurda – tłumacz, redaktor, teoretyk kultury. Studiował w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN, na Uniwersytecie Jagiellońskim i na Uniwersytecie w Lublanie. Współpracuje z Katedrą Kultury Współczesnej w Instytucie Kultury UJ. Członek zespołu „Krytyki Politycznej”. Redaktor Linii Filmowej w Korporacji Ha!art. Zredagował między innymi Nie chcę spać sam. Kino Tsai Ming-lianga (wspólnie z Pauliną Kwiatkowską, Kraków 2009) i Dzieje grzechu. Surrealizm w kinie polskim (wspólnie z Kamilą Wielebską, Kraków 2010). Współautor (z Michałem Oleszczykiem) tomu rozmów z Guyem Maddinem Kino wykolejone (Kraków 2009).

• • •

Michał Oleszczyk – krytyk filmowy, absolwent filmoznawstwa UJ. Autor książki Gorycz wygnania: Kino Terence’a Daviesa (Kraków 2008); współautor (z Kubą Mikurdą) tomu rozmów z Guyem Maddinem Kino wykolejone (Kraków 2009). Publikuje w „Kinie”, „Tygodniku Powszechnym”, „dwutygodniku” i „Przekroju”. Prowadzi bloga Ostatni fotel po prawej stronie.

• • •

Więcej o książce Trzynasty miesiąc. Kino Braci Quay w katalogu wydawniczym Korporacji Ha!art

Trzynasty miesiąc. Kino Braci Quay w naszej księgarni internetowej

Online za darmo

ha-art-55-3-2016
Numer specjalny: DANK MEMES

Ha!art 55 3/2016

Numer specjalny: DANK MEMES W środeczku: Ahus, Mateusz Anczykowski, Cichy Nabiau, Cipasek, Czarno-biały Pag, Ewa Kaleta, Princ polo, Top Mem, Przemysław...Więcej...
literatura-polska-po-1989-roku-w-swietle-teorii-pierre-a-bourdieu
Nadrzędnym celem projektu był naukowy opis dwudziestu pięciu lat rozwoju pola literackiego w Polsce (1989–2014) i zachowań jego głównych aktorów (pisarzy...Więcej...
bletka-z-balustrady
Bletka z balustrady to ciąg zdarzeń komponujący cyfrowy wiersz. Algorytm opiera się na ramie syntaktycznej utworu Noga Tadeusza Peipera, z którego zostały...Więcej...
rekopis-znaleziony-w-saragossie-adaptacja-sieciowa
Dzięki umieszczeniu arcymistrzowskiej prozy hrabiego Potockiego w cyfrowym otoczeniu, czytelnik otrzymuje gwarancję świeżej i pełnej przygód lektury....Więcej...

Czasopismo

ha-art-59-3-2017

Ha!art 59 3/2017

Literatura amerykańska XX i XXI wieku, o której nie mieliście pojęcia Autorki i autorzy numeru: Sandy Baldwin, Charles Olson, Piotr Marecki, Araki Yasusada, Shiv Kotecha, Lawrence Giffin, Kenneth...
Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information