Filip Fierek

Co łączy zamach na Jana Pawła II, zabójstwo ks. Jerzego Popiełuszki i katastrofę smoleńską? Rosyjska inspiracja. Zdemaskowała ją Maryna Miklaszewska, która nie bojąc się odwetu z rąk seryjnego samobójcy, wydała książkę Spotkałam kiedyś prawdziwego hipstera. Jej powieść jako brawurowe political fiction zrobiła szybką karierę w prawicowych środowiskach i doczekała się pochwały ze strony samego Rafała Ziemkiewicza.

Gabriel Krawczyk

Bardzo prawdopodobne, że Simon Stone zamarzył sobie ożywić Henryka Ibsena. 31-letni reżyser z Australii, niczym doktor Frankenstein, chciał wgrać powstałemu z martwych Norwegowi dzisiejszą mentalność. Z jego strategii twórczej chciał zdjąć jarzmo teatralności i jednocześnie uwrażliwić go na język kina. Ponieważ Stone nie posiadł cudownej mocy przywracania do życia klasyków XIX-wiecznego dramatu – zrobił film.

Filip Fierek

To, co wydarzyło się 10 kwietnia 2010 roku w zimnym, podmokłym lesie rosyjskim, przyniosło interesującą modę literacką. Katastrofa prezydenckiego samolotu szybko awansowała do rangi mitu, stając się wydarzeniem definiującym modus operandi polskiej prawicy i rozpoczynającym nową narrację o Polsce i jej dziejowej roli.

Maja Staśko

Własny dom – oto podstawa bytowa gry. Własny dom, gdy większość świata gnieździ się w wynajmowanych klitkach w mieszkaniach. Dom na własność – oto podstawa bytowa gry. Oto podstawa bytowa wyższych klas, które postanawiają sobie wreszcie uciec ze ścisku i brudu miasta i mieszczaństwa na przedmieścia: do dużego, własnego domu.

Joanna Lech

W dzisiejszym odcinku kontynuujemy tak ważny temat tinderowej randki oraz tego, w jaki sposób należy się do niej przygotować. Tym razem poradnik dla chłopców. Jeśli jesteś chłopcem i udało ci się z kimś umówić za pomocą Tindera, znaczy to niechybnie, że kłamałeś jak świnia.

Krystian Buczek

Coenów bardziej od meandrów intrygi interesują kulisy panującego w Hollywood do połowy lat 50. tzw. studio systemu. Razem z „fixerem” Eddie'm Mannixem poruszamy się po labiryncie skąpanych w słońcu wielkich hal zdjęciowych. W każdej z nich inny świat – w jednej salonowy melodramat Rozkoszne pląsy, w drugiej musical z tańczącymi marynarzami w stylu Na przepustce z Genem Kellym i Frankiem Sinatrą, w trzeciej rzymski epik w guście Ben Hura.

Gabriel Krawczyk

Gdy nad bawarskim zamkiem Ludwika II eksplodują fajerwerki, otrzymujemy zaproszenie do innego świata – zbudowanego z nieograniczonej fantazji, którego fundamentem jest czysta, dziecięca wrażliwość. 61. pełnometrażowa animacja sygnowana zamaszystym podpisem Walta Disneya spełnia tę obietnicę. Eskapada przez zwierzęcą nibylandię oferuje przy tym prostą mądrość, do której niektórzy człekokształtni dochodzą latami, a inni nie dochodzą nigdy.

Bartosz Marzec

Jakkolwiek brzmi opis fabuły, Barany nie są li tylko udaną opowieścią o zawziętych, choć w gruncie rzeczy dobrodusznych krewnych. Film Hákonarsona jest przede wszystkim zniuansowanym obrazem kultury islandzkich chłopów, ich przywiązania do rolniczych tradycji i obyczajów. Reżyser portretuje więź na wpół milczących ludzi z potężną przyrodą oraz ich symbiotyczny związek ze zwierzętami.

Magdalena Kunz

Jeśli pierwsza trylogia rzeczywiście była przeniesieniem arturiańskiego mitu „o chłopcu z prowincji, który odkrywa niezwykłe dziedzictwo i ratuje świat, do zapierającego dech w piersiach świata statków międzygwiezdnych”, to Przebudzenie Mocy konstruuje dla nas mit, którego w historii literatury nigdy nie było, opowiadając historię zwykłej dziewczyny powołanej do realizacji zupełnie niezwykłej misji rozstrzygającej o losie świata.

Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information