Dżesika, Wielki Atlas Ciot Polskich, odcinek 8.
Komiksowa adaptacja jednej z najgłośniejszych powieści literatury polskiej. Czołówka polskich rysowników i story artowców mierzy się z tekstem Michała Witkowskiego i jego opisami bohaterek Lubiewa, tworząc jedyny w swoim rodzaju, cykliczny Wielki Atlas Ciot Polskich.
• • •
„Lubiewo” Michała Witkowskiego to „powieść przygodowa-obyczajowo” z życia ciot. Opowieści z dawnych i nowych lat (od lat pięćdziesiątych XX wieku do 2004 roku) snute są kolejno w mieszkaniu dwóch podstarzałych ciot – Patrycji i Lukrecji (cz. I) i na gejowskiej plaży nudystów w Lubiewie (cz. II). Dwie główne bohaterki, Paula i Michaśka, opowiadają coraz bardziej wyrafinowane narracje i pogrążają się w świecie własnych wyobrażeń i fantazji, tkają dla siebie świat złożony z libertyńskich lektur (przede wszystkim „Niebezpiecznych związków”). W tę pedalską epopeję, „ciotowski Dekameron” czy „przecwelone baśnie z tysiąca i jednej nocy” wpleciony został Wielki Atlas Ciot Polskich i jednocześnie gejowska wizja polskiej przemiany ustrojowej.
http://haart.e-kei.pl/prezentacje/komiks/38-wielki-atlas-ciot-polskich/1734-julian-tomaszuk-dzesika-wielki-atlas-ciot-polskich-odcinek-8.html#sigFreeIdd24de7ec69
• • •
Wielki Atlas Ciot Polskich – spis odcinków
• • •
Julian Tomaszuk – urodził się w 1973 roku w Krakowie. W latach 1994-1999 studiował rzeźbę na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w 2000 roku obronił dyplom. W latach 2002-2004 działał na Śląsku, tworząc wielkie formy przestrzenne z postindustrialnych odpadów. Obecnie mieszka i pracuje w Krakowie.
Tomaszuk zajmuje się szeroko pojętymi działaniami artystycznymi. Jego twórczość oscyluje pomiędzy rzeźbą, instalacją, formami architektoniczno-rzeźbiarskimi i dizajnem. Nie obce są mu także akcje spontaniczne, eksperyment oraz komiks. Jego rzeźby możemy oglądać w Katowicach i Zawierciu; artysta brał udział w wystawach w Krakowie, Warszawie, Gdańsku oraz Nowym Yorku. Dwukrotnie (w 2004 oraz 2005 roku) otrzymał wyróżnienie na wystawie SARP w Warszawie. Był również laureatem drugiej nagrody podczas wystawy SARP w Gdańsku w 2004 roku.
Julian Tomaszuk jest niezależnym artystą, który cały czas poszukuje, a jego twórczość ewoluuje i zmienia się razem z nim.