Afrykańskie korzenie UFO

Anthony Joseph / Książka

W gorącej i hedonistycznej atmosferze Toucan Bay, karaibskiej enklawy na planecie Kunu Supia, z pustyni powraca legendarny szmugler syntetycznej melaniny Joe Sambucus Nigra. Za głowę dilera wyznaczono nagrodę, a w portowym burdelo-barze „U Houdiniego” czeka na niego gromada wrogów, w…

Historie o ludziach z wolnego wybiegu. Pasty i skity

Sławomir Shuty / Książka

"Historie o ludziach z wolnego wybiegu. Pasty i skity" to pierwszy sezon serialu dokumentującego zielone wieloświaty. Wchodzimy w butach w życie społeczności przemasowionej bez zastanowienia w trakcie jej upadku z kosmicznego drzewa braku czasu i empatii. Zaludniające zielony mixkosmos hominidy…

Zaczarowany uber

Zenon Sakson / Książka

***Zrodzone z podziemia psychoaktywne bajdy tajemniczego geniusza, którego tropem idą tylko prawdziwi dzicy detektywi literatury polskiej. Zaszyfrowany anty-jaszczurzy przekaz, literackie mołotowy rzucone ku chwale Santa Muerte. Meskalina kipi w garczku, ciało zabitego Buddy gnije na trakcie z Polski do Meksyku,…

Niż

Maciej Topolski / Książka

Niż Macieja Topolskiego to zbiór próz poetyckich zawierających elementy eseju i reportażu, a poświęconych pracy kelnerskiej. Książka została podzielona na pięć części, w których autor porusza kolejne aspekty pracy w gastronomii. Od rekrutacji przez kontakt z klientem po problematyczne relacje…

Pokolenie wyżu depresyjnego

Michał Tabaczyński / Książka

Depresyjne przebudzenia, poranny szczyt depresji, depresyjna droga do pracy, sama praca – jeszcze bardziej depresyjna. Depresyjne samochody i depresyjne korki, w których te samochody beznadziejnie tkwią. Depresyjna literatura i muzyka depresji w tle. Depresyjne kolacje i przedsenne miłosne uniesienia naznaczone…

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce

Piotr Marecki, Tomasz Tdc Cieślewicz / Książka

Obecnie, gry komputerowe produkowane w Polsce stanowią jedną z najbardziej na świecie rozpoznawalnych marek. Jak jednak wyglądały początki rodzimego gamedevu? Czy wszyscy twórcy gier się do nich dziś przyznają? Jaki był wpływ demosceny na gry? I co autorzy gier z…

Nauka i praca

Aleksandra Waliszewska / Książka

Album Aleksandry Waliszewskiej. Aleksandra Waliszewska - lubi wydawać albumy.   Dear Customer! If you want to order the book and have it shipped abroad, please contact us at dystrybucja@ha.art.pl

Dropie

Natalka Suszczyńska / Książka /

W Polsce, w której wysokie czynsze, niskopłatna posada w bankomacie, gadające ptaki, uchodźcy z krajów Beneluksu oraz psy upijające się w tawernach są na porządku dziennym, dziewczyna o refleksyjnej naturze mierzy się z wejściem w dorosłość.

Gigusie

Gigusie / Książka

Jakub Michalczenia ma znakomity zmysł obserwacji, co dla prozaika realisty jest ogromnie istotne. Świat, który opisuje, jest prawdziwy i wiarygodny, czytelnik nie ma wątpliwości, że to wszystko prawda, że tacy ludzie istnieją i takie jest ich życie.Kazimierz Orłoś  To nie…

Dziwka

Dziwka / Książka

Weronika pada ofiarą zbrodni ze szczególnym okrucieństwem. Jej przyjaciółka Mery wraca do znienawidzonego rodzinnego miasta, by znaleźć mordercę. Jednak gdy słowo "ofiara" przeplata się z "dziwka" łatwo zgubić  właściwy trop. *** Śmierć Weroniki jest przedwczesna, tragiczna i wielce zagadkowa. Prywatne…

Turysta polski w ZSRR

Turysta polski w ZSRR / Książka

Jeśli pół życia się zmyśliło, a resztę przegapiło, to można zawrócić do ostatniego wyraźnego obrazu w pamięci i od niego zacząć jeszcze raz. Nawet jeśli tym obrazem jest Związek Radziecki. Po wyjściu ze szpitala psychiatrycznego trafiłem na przewodnik po ZSRR,…

Psy ras drobnych

Psy ras drobnych / Książka

Bohaterka: pacjentka (lat 28) depresyjna, bezczynna, zalegająca w łóżku, wycofana z relacji towarzyskich, przyjęta do szpitala psychiatrycznego z powodu pogarszania się stanu psychicznego i nadużywania leków. Cechuje ją postępująca apatia, spadek energii z zaleganiem w łóżku, utrata zainteresowań, gorsze skupienie…

Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2013 JoomlaWorks Ltd.

Mikołaj Ratajczak - Kryształowy pałac jako symptom

Redakcja

Godzinę drogi pociągiem na południe od Berlina postawiono na terenie dawnego poligonu wojskowego Nową Wielką Atrakcję – Tropical Island (otwarcie listopad 2004). Oglądając Atrakcję z zewnątrz, ma się wrażenie uczestniczenia w kręceniu filmu science fiction rodem z najlepszych lat gatunku.

Na zielonym pustkowiu, upstrzonym jedynie gdzieniegdzie obrośniętymi hangarami lotniczymi i przeciętym wielkim pasem nieużywanego pasa startowego, wznosi się olbrzymia kopuła ze szkła, metalu i plastiku. Praktycznie przeźroczysta, co nie powinno nas jednak zmylić co do solidności konstrukcji – w celu wytworzenia w środku klimatu lasu tropikalnego, wnętrze kopuły jest szczelnie odizolowane od swojego zewnętrza.

W środku uderza nas ciepło i wilgotność powietrza. Słychać śmiechy ludzi za bramką wejściową i wyrazy zachwytu tych, którzy wizytują to miejsce po raz pierwszy. Olbrzymia, wznosząca się abażurowym szkieletem kopuła robi od środka jeszcze większe wrażenie niż z zewnątrz. Gęsta, parna atmosfera czyni wszystko trochę zamazanym, przez co ściany i sam szczyt wydają się być widziane jak przez mgłę – co tylko potęguje efekt nierzeczywistości. Tropical Island jest projektem budzącym uznanie: klientom oferuje się całodzienny (ba, nawet parodniowy) pobyt w możliwie wiernej symulacji tropikalnego raju. W środku czekają na nas posągi siedzącego Buddy, domki à la niedostępna, lecz gościnna Tajlandia, laguna, plaża Morza południowego, las tropikalny oraz liczne, liczne atrakcje (tym razem piszemy już z małej litery).

Trochę problemów nastręcza na początku kwestia obsługi specjalnego „czipa”, którego dostaje się przy wejściu. Chip otwiera każdą bramkę strzegącą przejścia do kolejnej części tropikalnego raju poprzez przyłożenie do zamontowanego przy niej panelu. Pamięć urządzenia zachowuje informację, co kupowaliśmy, gdzie byliśmy itd., za co potem płaci się przy wyjściu. Z początku jest to trochę dziwne, jednak po paru chwilach dyscypliny ciało automatycznie przykłada przegub do wyznaczonych płytek. Sprawne, praktyczne i eleganckie.

Baudrillard nauczył nas patrzeć na tego rodzaju miejsca jak na symptomy odzwierciedlające kondycję społeczeństw, które je powołały do życia. Symulakrum rzeczywistości Disneylandu wskazywało tym samym na „hiperrelany” charakter samej Ameryki, która przybierała powoli postać olbrzymiego Disneylandu wypełnionego po brzegi symulakrami. Ekspozycja relacji między znakami i wytwarzanymi przez nie rzeczywistością, która dokonywała się w nowym sercu Stanów, miała odwracać naszą uwagę od powszechności tego efektu w „realnym życiu”.

Podobnie, choć w dużo szerszym kontekście, chciałbym czytać fenomen Tropical Island. Pierwsza jednak różnica, która rzuca się w oczy, gdy zestawi się ją w myślach (a więc chodzi o oczy duszy!) z Disneylandem (którego akurat nigdy nie przyszło mi odwiedzić) to inna relacja Atrakcji z jej zewnętrzem. Disneyland miał służyć maksymalnie jednodniowej wizycie, jego bajkowy charakter eksponował „nierealność” rzeczywistości w środku. Tropical Island jest natomiast pomyślane jako miejsce, w którym można spędzić nawet tygodniowy urlop, nie opuszczając w ogóle obiektu. Do dyspozycji są namioty i domki, liczne bary, restauracje i kawiarnie, a co wieczór na scenie na wodzie odbywają się pokazy tańca i magii. Dzień spędza się więc na plaży bądź pod wodospadem, a nocą jest się zabawianym według z góry zaplanowanego grafiku. Nie trzeba myśleć o robactwie, problemach, różnicach kulturowych, jakiś fanatykach religijnych, kłopotów z bagażem czy nieznanym języku – słowem, wszelkich niedogodności dzisiejszej turystyki. Doskonały, w pełni immunizowany raj.

Tropical Island należy postrzegać jako fantazmatyczną (lecz na pewnym poziomie technicznym jak najbardziej konkretną) realizację technik kontroli oraz zadowalania ludzi – wytwarzania nowego rodzaju podatnej na kapitalistyczny spektakl populacji. Choć Tropical Island nie trzeba opuszczać, pozostaje ona w idealnej symbiozie ze swoim konstytutywnym zewnętrzem – zewnętrzem, które nie powstało wskutek wydzielenia granicy, wnętrza i zewnętrza, lecz które zostało ukonstytuowane i przekształcone w skutek logiki działania danego mechanizmu. W przypadku naszej Atrakcji, tym konstytutywnym zewnętrzem, jak w całym zintegrowanym spektaklu dzisiejszych czasów, jest praca. W idealnej wizji jednostki pracują tak długo i tak intensywnie poza Tropical Island, by resztę czasu spędzać na stołach do masażu i w barach tajskiej kuchni. Celem pracy (której – przy takich cenach – musi być coraz więcej) jest przywilej wejścia do raju. Ale kto wie, może docelowo pracę będzie się wykonywało leżąc sobie wygodnie na „prawie prawdziwej” plaży (czy „prawie” robi jeszcze jakąkolwiek różnicę?).

Możliwość życia w raju jest przywilejem tak wspaniałym, że nikt nie zwraca uwagi na zastosowane w środku niepokojące techniki kontroli. Pieniądz zanikł na korzyść bezgotówkowych transferów (a ponieważ płaci się dopiero przy wyjściu, trudno kontrolować wydatki), a jedyny materialny moment przepływu pieniędzy (oprócz przedmiotów konsumpcji) – czyli wspominany już chip – związany zostaje blisko z naszym ciałem („proszę przyłożyć rękę tutaj”, słyszałem co najmniej parę razy). Apokaliptyczną interpretację tego wątku zostawię już komu innemu.

Nikomu nie zabrania się wstępu do raju. Może wejść każdy, kto tylko ma pieniądze. Reszta nie może nawet obserwować szczęśliwców w środku poprzez szklane ściany, gdyż bez pieniędzy na transport nie znajdzie się nawet w pobliżu Atrakcji. Zewnętrze (czyt. niebezpieczeństwo, Realne, niewygodni ludzie etc.) zostaje całkowicie oddalone. W środku wszyscy poddają się iluzji wyboru (można przecież wykupić tylko określone atrakcje!) oraz ułatwiającym życie technikom regulacji. Grunt to przecież spokój i przyjemność.

Zamiast wypełnionych symulakrami parków rozrywki, powstawać będzie wokół nas coraz więcej Kryształowych Pałaców. Nie będą miały zadania wytworzenia hiperrealnej rzeczywistości oferującej „rozrywkę”, ideologiczną zasłonę świata pozbawionego jakiegokolwiek sensu, lecz zastępować życie, wytwarzać jego nowe formy i podatne, zaspokojone ciała. Przerażenie ogarnia nas wtedy, gdy pomyślimy sobie, czego symptomem są owe kryształowe raje. Albo pytając inaczej: czego pragną społeczeństwa, która zaczynają się organizować wokół ludzkich zoo, oddzielających ich od jakichkolwiek niepożądanych aspektów egzystencji. To, że klatka z żelaznej stała się gustowną, szklaną szkatułką, nie zmienia wiele w jej funkcji.

• • •

Mikołaj Ratajczak - (urodzony w 1986 r.) redaktor czasopisma "Praktyka Teoretyczna", członek zespołu Pracowni Pytań Granicznych UAM, koordynator Projektu Agamben (2008/2009) oraz Projektu Biopolityka (2010). Studiuje filozofię i germanistykę. W wolnym czasie uprawia eskapizm strategiczny.

Online za darmo

ha-art-55-3-2016
Numer specjalny: DANK MEMES

Ha!art 55 3/2016

Numer specjalny: DANK MEMES W środeczku: Ahus, Mateusz Anczykowski, Cichy Nabiau, Cipasek, Czarno-biały Pag, Ewa Kaleta, Princ polo, Top Mem, Przemysław...Więcej...
literatura-polska-po-1989-roku-w-swietle-teorii-pierre-a-bourdieu
Nadrzędnym celem projektu był naukowy opis dwudziestu pięciu lat rozwoju pola literackiego w Polsce (1989–2014) i zachowań jego głównych aktorów (pisarzy...Więcej...
bletka-z-balustrady
Bletka z balustrady to ciąg zdarzeń komponujący cyfrowy wiersz. Algorytm opiera się na ramie syntaktycznej utworu Noga Tadeusza Peipera, z którego zostały...Więcej...
rekopis-znaleziony-w-saragossie-adaptacja-sieciowa
Dzięki umieszczeniu arcymistrzowskiej prozy hrabiego Potockiego w cyfrowym otoczeniu, czytelnik otrzymuje gwarancję świeżej i pełnej przygód lektury....Więcej...

Czasopismo

ha-art-59-3-2017

Ha!art 59 3/2017

Literatura amerykańska XX i XXI wieku, o której nie mieliście pojęcia Autorki i autorzy numeru: Sandy Baldwin, Charles Olson, Piotr Marecki, Araki Yasusada, Shiv Kotecha, Lawrence Giffin, Kenneth...
Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information