Afrykańskie korzenie UFO

Anthony Joseph / Książka

W gorącej i hedonistycznej atmosferze Toucan Bay, karaibskiej enklawy na planecie Kunu Supia, z pustyni powraca legendarny szmugler syntetycznej melaniny Joe Sambucus Nigra. Za głowę dilera wyznaczono nagrodę, a w portowym burdelo-barze „U Houdiniego” czeka na niego gromada wrogów, w…

Historie o ludziach z wolnego wybiegu. Pasty i skity

Sławomir Shuty / Książka

"Historie o ludziach z wolnego wybiegu. Pasty i skity" to pierwszy sezon serialu dokumentującego zielone wieloświaty. Wchodzimy w butach w życie społeczności przemasowionej bez zastanowienia w trakcie jej upadku z kosmicznego drzewa braku czasu i empatii. Zaludniające zielony mixkosmos hominidy…

Zaczarowany uber

Zenon Sakson / Książka

***Zrodzone z podziemia psychoaktywne bajdy tajemniczego geniusza, którego tropem idą tylko prawdziwi dzicy detektywi literatury polskiej. Zaszyfrowany anty-jaszczurzy przekaz, literackie mołotowy rzucone ku chwale Santa Muerte. Meskalina kipi w garczku, ciało zabitego Buddy gnije na trakcie z Polski do Meksyku,…

Niż

Maciej Topolski / Książka

Niż Macieja Topolskiego to zbiór próz poetyckich zawierających elementy eseju i reportażu, a poświęconych pracy kelnerskiej. Książka została podzielona na pięć części, w których autor porusza kolejne aspekty pracy w gastronomii. Od rekrutacji przez kontakt z klientem po problematyczne relacje…

Pokolenie wyżu depresyjnego

Michał Tabaczyński / Książka

Depresyjne przebudzenia, poranny szczyt depresji, depresyjna droga do pracy, sama praca – jeszcze bardziej depresyjna. Depresyjne samochody i depresyjne korki, w których te samochody beznadziejnie tkwią. Depresyjna literatura i muzyka depresji w tle. Depresyjne kolacje i przedsenne miłosne uniesienia naznaczone…

Oni migają tymi kolorami w sposób profesjonalny. Narodziny gamedevu z ducha demosceny w Polsce

Piotr Marecki, Tomasz Tdc Cieślewicz / Książka

Obecnie, gry komputerowe produkowane w Polsce stanowią jedną z najbardziej na świecie rozpoznawalnych marek. Jak jednak wyglądały początki rodzimego gamedevu? Czy wszyscy twórcy gier się do nich dziś przyznają? Jaki był wpływ demosceny na gry? I co autorzy gier z…

Nauka i praca

Aleksandra Waliszewska / Książka

Album Aleksandry Waliszewskiej. Aleksandra Waliszewska - lubi wydawać albumy.   Dear Customer! If you want to order the book and have it shipped abroad, please contact us at dystrybucja@ha.art.pl

Dropie

Natalka Suszczyńska / Książka /

W Polsce, w której wysokie czynsze, niskopłatna posada w bankomacie, gadające ptaki, uchodźcy z krajów Beneluksu oraz psy upijające się w tawernach są na porządku dziennym, dziewczyna o refleksyjnej naturze mierzy się z wejściem w dorosłość.

Gigusie

Gigusie / Książka

Jakub Michalczenia ma znakomity zmysł obserwacji, co dla prozaika realisty jest ogromnie istotne. Świat, który opisuje, jest prawdziwy i wiarygodny, czytelnik nie ma wątpliwości, że to wszystko prawda, że tacy ludzie istnieją i takie jest ich życie.Kazimierz Orłoś  To nie…

Dziwka

Dziwka / Książka

Weronika pada ofiarą zbrodni ze szczególnym okrucieństwem. Jej przyjaciółka Mery wraca do znienawidzonego rodzinnego miasta, by znaleźć mordercę. Jednak gdy słowo "ofiara" przeplata się z "dziwka" łatwo zgubić  właściwy trop. *** Śmierć Weroniki jest przedwczesna, tragiczna i wielce zagadkowa. Prywatne…

Turysta polski w ZSRR

Turysta polski w ZSRR / Książka

Jeśli pół życia się zmyśliło, a resztę przegapiło, to można zawrócić do ostatniego wyraźnego obrazu w pamięci i od niego zacząć jeszcze raz. Nawet jeśli tym obrazem jest Związek Radziecki. Po wyjściu ze szpitala psychiatrycznego trafiłem na przewodnik po ZSRR,…

Psy ras drobnych

Psy ras drobnych / Książka

Bohaterka: pacjentka (lat 28) depresyjna, bezczynna, zalegająca w łóżku, wycofana z relacji towarzyskich, przyjęta do szpitala psychiatrycznego z powodu pogarszania się stanu psychicznego i nadużywania leków. Cechuje ją postępująca apatia, spadek energii z zaleganiem w łóżku, utrata zainteresowań, gorsze skupienie…

Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2013 JoomlaWorks Ltd.

Mariusz Pisarski - Nie podpalajcie stosów! "Blok", internetowa cenzura i ślepota krytyków

Redakcja

Czy to możliwe, by podlewając sąsiadom kwiatki podniecić się telewizyjnymi wiadomościami i defekować na stojąco w ich łazience? Możliwe. W Bloku Sławomira Shutego. Kto nie wierzy, niech sprawdzi. O ile zdąży, gdyż z powodu nieprzyzwoitych scen dostępna w sieci od 7 lat powieść hipertekstowa zaczyna być blokowana przez internetową cenzurę.

Oto widok, jaki zobaczyłem ostatnio po wystukaniu adresu http://blok.art.pl w obrębie jednej z uniwersyteckich sieci.

Za komunikatem o braku dostępu nie stoi żaden konkretny człowiek, grupa, czy instytucja. Cenzorem jest najprawdopodobniej algorytm, robot sieciowy przeczesujący zasoby internetu, najczęściej wewnętrzne, w poszukiwaniu sprośności i wulgaryzmów. Sieciowy “bot” raczej nie zatrzyma się na chwilę refleksji, by niczym disnejowski Wall-e ruszyć lornetkową główką, błysnąć oczkami i westchnąć: “aha, to jest tekst artystyczny, jego zamiarem nie jest obrażanie Jasia, Stasia lub pani od polskiego”. Rozpoznanie intencji tekstu znajduje się poza jego zasięgiem.

Niedawno do redakcji Ha!artu docierały sygnały także z innych stron, iż Blok potrafi w niewyjaśnionych okolicznościach zniknąć z sieci. Niektórzy z was mogą zatem nie tylko nie dotrzeć do sceny, w której Rysiek Mitronik, jeden z blokowiczów, zasiada w mieszkaniu państwa Paschalskich do wypasionego telewizora z dolby "serand" i doprowadza się do rozkoszy, gdy przylizany spiker trajkocze o zwolnieniach grupowych i czystkach na Bliskim Wschodzie. Niektórzy mogą Bloku nie zobaczyć w ogóle.

A szkoda. Korzystając zatem z okazji pierwszej w historii Ha!artu próby cenzurowania wydawanej tu literatury oraz siedmiu lat, jakie upływają od cyfrowej publikacji powieści Shutego, chciałbym w trzech krótkich punktach wyjaśnić cybernetycznym i biologicznym czytelnikom, dlaczego Blok to nie tylko wyśmienita proza ale też wyśmienita proza hipertekstowa. O ile bowiem czytelnik cybernetyczny, nasz sieciowy Wall-e, zamyka stronę i siedzi cicho, o tyle odbiorca z krwi i kości potrafi się głośno odezwać i bez żadnych argumentów zaprosić do wyrzucania Bloku do kosza. Oto przykład:

Blok jest przykładem [...] modelu, niestety, literacko absolutnie chybionego [...] jest…- przemówię na wstępie jako jej czytelnik - tak słaba, że pisząc teraz słowo „słaba” wiem, jak niewiele z mierności tego przedsięwzięcia ono wyraża.

Ta nie podparta żadnym argumentem opinia pojawiła się zarówno w “Techstach” jak i w “Tekstach drugich”. Być może to sprawiło, że nawet sam autor zaczął w wywiadach pokornie zaniżać wartość Bloku. Współtwórcy projektu sami do takiej defensywnej postawy zachęcali, siedząc cicho, gdy na tych czy innych konferencjach padały słowa krytyki i niezrozumienia. Lepiej się w końcu na zarzutach uczyć niż ślepo obstawiać przy swoim. Tymczasem istnieje kilka powodów, dla których Blok broni się sam. Oto one:

 

1. Hipertekstowy serial i plotka jako motor opowiadania

Sąsiedzkie historie, do których czytelnik dostaje się poprzez uruchomienie łącza “otwórz drzwi” na stronie tytułowej i przejście do spisu lokatorów - przeplatają się ze sobą w Bloku niczym w serialu Alternatywy 4 Stanisława Barei. Gdy jedna opowieść ociera się drugą, na przykład poprzez wzmiankę o innym sąsiedzie, odbiorcy daje się wybór kierunku. Serial Barei jest jednym ze strukturalnych punktów odniesienia dla powieści Shutego. Jednak ten ostatni umieszcza schemat serialowy bliżej odbiorcy, pozwala mu wybierać odcinki. Dzięki temu zapoczątkowuje nowy gatunek: serial hipertekstowy. Przy okazji Shuty pokazuje, jak w hipertekście wykorzystać można dyskursywną siłę plotki. Nie ma lepszej receptury na hiperłącza niż formuła: “jedna baba drugiej babie mówi o trzeciej babie” i Blok to wyraźnie pokazuje.

 

2. Nagroda za czytanie: dalsze czytanie

Lektura Bloku ma charakter gradacyjny: powieść odsłania swoje kolejne, ukryte partie “w nagrodę” za dotychczasowy postęp lektury. W druku byłoby to niemożliwe. Oto jak do “nagradzania” czytelnika dochodzi. Spis lokatorów odsłania przed odbiorcą 31 historii, każda z nich rozłożona jest na dwa, trzy segmenty. Daje to najwyżej 120 ogniw. Tymczasem całość Bloku to ponad 200 fragmentów. Gdzie jest reszta? Otóż Shuty dzieli powieść na strefy. Do najdalszej z nich zachodzą najwytrwalsi śmiałkowie. Czytelnik pobieżny skończy lekturę szybko, przebiegając w przód i w tył między spisem lokatorów a początkiem którejś z historii. Czytelnik zaintrygowany fabułą, lecz nie ryzykujący odskoków od domyślnego toru lektury (woląc strzałki nawigacji niż linki tekstowe) dotrzeć może do co najmniej 120 stron. Tylko czytelnik wnikliwy, uruchamiający zarówno linki tekstowe jak i nawigacyjne, dotrze do wszystkich 200 segmentów. Oto schemat lektury: model pionowy jednego z dziesięciu pięter Bloku:

Strefa pierwsza wyznacza strony, które pojawiają się tuż po spisie lokatorów. Strefy kolejne obejmują segmenty kolejne, wskazują na ruch w głąb poszczególnych historii (tutaj - A, B, C). Jak widać, dopiero dostanie się do strefy drugiej i trzeciej pozwala na odnalezienie ukrytych odnóg (x1, x2, x3).

 

3. Polisemiotyczny rock’n’roll

Głos narratora przebiega w Bloku kilkoma torami. Tekstowi głównemu towarzyszy ukryty, zdawkowy komentarz, który wyświetla się tylko, gdy zamierzamy uaktywnić hiperłącze. Jeśli tego nie zrobimy, komentarz zawarty w żółtych “dymkach” pozostaje niewidoczny. Monika Karpiel z VI piętra, jak czytamy, “mogła z palcem w tyłku być modelką”. Ulotna, pikanta riposta z cyfrowego offu brzmi: “z palcem w tyłku lub w innym otworze”. Informacje w dymkach to ludowe mądrości, kąśliwe uwagi, wulgarne odzywki, jakie można zasłyszeć na niejednej podblokowej ławce. Trzecim głosem narratorskim są towarzyszące Blokowi ilustracje Marcina Maciejowskiego. Życie mieszkańców toczy się tu równoległym do głównego tekstu torem, nie tylko ilustrując, ale dostarczając nowych informacji o bohaterach. Tam, gdzie obrazkom towarzyszy dodany przez Shutego tekst, współzależność równoległych kanałów jest jeszcze większa. Zdanie “wiele osób twierdzi, że jestem podobna do Alexis” w opowieści o Różyckiej nie pojawia się w tekście głównym. Na moduł ikoniczny (ilustracje) i numeryczny (dymki nad łączami) spada zatem w Bloku poważny obowiązek równoległego dopowiadania historii swoich bohaterów, które nie jest ani ilustracją, ani powtórzeniem już zasłyszanych szczegółów, lecz stanowi autonomiczną formę przekazu.

Czy to wciąż mało by Blok zacząć traktować z nieco większym szacunkiem ? Oceńcie sami zanim wyrzucicie do kosza lub na cenzorski stosik, roboty, ciała, cyborgi...

• • •

Mariusz Pisarski - (urodzony w 1973 r.) redaktor naczelny serwisu Techsty - Literatura i Nowe Media. Kurator, tłumacz i producent literatury hipertekstowej.

Online za darmo

ha-art-55-3-2016
Numer specjalny: DANK MEMES

Ha!art 55 3/2016

Numer specjalny: DANK MEMES W środeczku: Ahus, Mateusz Anczykowski, Cichy Nabiau, Cipasek, Czarno-biały Pag, Ewa Kaleta, Princ polo, Top Mem, Przemysław...Więcej...
literatura-polska-po-1989-roku-w-swietle-teorii-pierre-a-bourdieu
Nadrzędnym celem projektu był naukowy opis dwudziestu pięciu lat rozwoju pola literackiego w Polsce (1989–2014) i zachowań jego głównych aktorów (pisarzy...Więcej...
bletka-z-balustrady
Bletka z balustrady to ciąg zdarzeń komponujący cyfrowy wiersz. Algorytm opiera się na ramie syntaktycznej utworu Noga Tadeusza Peipera, z którego zostały...Więcej...
rekopis-znaleziony-w-saragossie-adaptacja-sieciowa
Dzięki umieszczeniu arcymistrzowskiej prozy hrabiego Potockiego w cyfrowym otoczeniu, czytelnik otrzymuje gwarancję świeżej i pełnej przygód lektury....Więcej...

Czasopismo

ha-art-59-3-2017

Ha!art 59 3/2017

Literatura amerykańska XX i XXI wieku, o której nie mieliście pojęcia Autorki i autorzy numeru: Sandy Baldwin, Charles Olson, Piotr Marecki, Araki Yasusada, Shiv Kotecha, Lawrence Giffin, Kenneth...
Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information