ELO w Milwaukee

jason Edward Lewis – PoEMMW Milwaukee zakończyła się konferencja Electronic Literature Organization – największy festiwal cyfrowej literatury i krytyki. Artyści i badacze z całego świata spotykali się by na dziesiątkach wystaw, warsztatów i paneli zastanowić się nad przyszłością sztuki słowa we współczesnym otoczeniu medialnym, stąd hasło tegorocznej edycji: „Hold the light!”.

Nie zabrakło polskich uczestników. Piotr Marecki, obecnie na stażu w Trope Tank na MIT u Nicka Montforta, zaprezentował w Milwaukee polską literaturę cyfrową w świetle teorii pola Bourdieu. Prezentowana była także wideopoezja Katarzyny Giełżyńskiej. Po naszej obecności w Londynie na e-Poetry, w Paryżu na konferencji ELO oraz – także w Paryżu – na seminarium o tłumaczeniu literatury cyfrowej, Milwaukee wyznacza kolejny krok w rozpoznaniu e-literatury i jej tradycji z kręgu Europy Środkowej i Wschodniej. Z ciekawostek warto wymienić, że w jednym ze swoim wystąpień Nick Montfrot mówił o liberaturze. Marecki z Montfrotem promowali też termin „hooy literature” na określenie pierwotnej fali eksperymentów literackich w Polsce, obecnej jeszcze przed literackimi hipertekstami Blok i Emeryk, a reprezentowanej przez demoscenę i rozproszone środowiska informatyków (np. Droga do Duplandu, Mózgprocesor).

15-lecie istnienia Electronic Literature Organization było najlepszą okazją do ustanowienia prestiżowych nagród Katherine Hayles i Roberta Coovera za najlepszą pracę krytyczną i za najlepszy utwór literacki. Laureatem wręczonej wczoraj nagrody Coovera został Jason Edward Lewis (jego prace omawiane były m.in. podczas warsztatów Piksel i lira) za PoEMM – cykl pięknych i innowacyjnych wierszy dotykowych. Z kolei nagroda krytyczna Katherine Hayles trafiła do Johannesa Heldéna i Håkana Jonsona, autorów pracy Evolution: krytyczno-artystycznej refleksji przeplatanej setkami linijek kodu komputerowego, który jest zarówno przedmiotem refleksji, jak i jej ilustracją.

 

 

Przyznano też wyróżnienia. W kategorii artystycznej wyróżniono 18 Cadence Aarona Reeda, oryginalną, konfiguracyjną grę przygodową w sieci. W kategorii krytycznej – esej Reading the Drones: Working Towards a Critical Tradition of Interactive Poetry Generation. Calum Rodger, jego autor, w przejrzysty i przekonujący sposób, wykazuje konieczność refleksji nad generatywną poezją w obszarze krytyki literackiej.

Echa konferencji ELO w Milwaukee pobrzmiewać będą długo i nie raz będziemy do tego, co się tam wydarzyło, wracać. Wiele z poruszonych tu wątków (krytyczna refleksja nad kodem, poezja generatywna), a nawet sam Robert Coover, Nick Montfort i Piotr Marecki pojawią się w najnowszym numerze „Techstów” (1 (9)/2014), nad którym prace dobiegają końca, i którego premiera naprawdę tuż za rogiem!

Mariusz Pisarski

• • •

Relacja ukazała się na stronie Techstów

Projekt Petronela Sztela      Realizacja realis

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji udostępniamy w naszej polityce prywatności.

Zgadzam się na użycie plików cookies.

EU Cookie Directive Module Information